SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Procedury badań ewaluacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Procedury badań ewaluacyjnych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-PBE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami badań ewaluacyjnych oraz procedurami projektowania, realizacji
 i interpretacji tego typu badań. Główny nacisk położony jest w trakcie kursu na dopasowanie odpowiednich wskaźników do kryteriów oceny projektu oraz formułowanie wniosków (rekomendacji i dyrektyw.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Pojęcie ewaluacji, historia badań ewaluacyjnych, możliwości zastosowania badań ewaluacyjnych, społeczne funkcje ewaluacji.
  2. Typy badań ewaluacyjnych. Monitoring, audyt, ewaluacja.
  3. Modele i schematy badań ewaluacyjnych i ich zastosowanie w praktyce.
  4. Projektowanie ewaluacji, konstrukcja wskaźników. Mierniki ewaluacyjne.
  5. Podstawowe procedury analityczne stosowane w badaniach ewaluacyjnych oraz narzędzia socjologii empirycznej wykorzystywane w obszarze tego typu badań.
  6. Przeprowadzanie badania ewaluacyjnego.
  7. Przygotowywanie projektu badań ewaluacyjnych.

Metody kształcenia

Praca z materiałem źródłowym, praca w grupach, dyskusja, praca z tekstem, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu
w formie pisemnej
 

Projekt badania ewaluacyjnego do wybranej tematyki - powinien zawierać wszystkie elementy wynikające z założeń do badania, posiadać rozbudowane informacje o strukturze zespołu oraz zastosowanych metodach i technikach (adekwatnie do celów).

.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie oceną z przygotowanego projektu

 

Literatura podstawowa

  1. Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B., Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych. Podręcznik akademicki, Akademia Leona Koźmińskiego i Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  2. Olejniczak K., Monitoring i ewaluacja [w:] Zarządzanie strategiczne rozwojem, (red.), J. Górniak, S. Mazur,     Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2012..
  3. Olejniczak K., Wprowadzenie do świata ewaluacji [w:]  Jak ewaluować i monitorować efekty projektów sektora B+R i szkolnictwa wyższego,( red.) P. Kościelecki, B. Warzybok, Ośrodek Przetwarzania Informacji, Warszawa 2011.
  4. Durlik M., Dziarmakowska K. (red.),  Miniporadnik ewaluacji dla realizatorów projektów Edukacji kulturalnej, Stocznia. Pracownia Badań i innowacji społecznych, Warszawa 2013.
  5. Haber Agnieszka (red.),  Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza Wydawnictwo PARP, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca

  1. Frankfort - Nachmias Ch. i Nachmias D. (2001), Metody badawcze w socjologii, Wydawnictwo „Zysk i Ska”,  Poznań 2001.
  2. Malikowski M., Niezgoda M. (red.), Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, t. I, Wydawnictwo WSSG,  Tyczyn 1999.
  3. .Malikowski M., Niezgoda M. (red.), Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów,  tom 2,  Wydawnictwo WSSG, Tyczyn 1997.
  4. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe  PWN,  Warszawa 2004.
  5. Wieczorkowska G., Kochański P.,Eljaszuk K., Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych
  6. i eksperymentalnych, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.
  7. Ekiert K.,, Ewaluacja w administracji publicznej., Funkcje, standardy i zasady stosowania,  Rządowe Centrum Studiów Strategicznych, sierpień 2004.
  8.   Kierzkowski T., Ocena (ewaluacja) programów i projektów o charakterze społeczno – gospodarczym
  9. w kontekście przystąpienia do Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów, Warszawa 2002.
  10.  Ornacka K., "Podstawowe pojęcia i ujęcia ewaluacji", [w]: Ewaluacja między naukami społecznymi i pracą socjalną, rozdział III, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologii, Zeszyty Pracy Socjalnej (zeszyt ósmy),  Kraków 2003.
  11.  Czasopisma: „Evaluation”, “American Journal of Evaluation”.
  12. Haber A, Szałaj M.,(red.),  Środowisko i warsztat ewaluacji, Wydawnictwo PARP, Warszawa 2008.
  13. Korporowicz L., Ewaluacja w edukacji, Wydawnictwo Oficyna Naukowa, Warszawa 1997.
  14. Pietras-Goc B., Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym,  Wydawnictwo Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. J.Tischnera, Kraków 2008.
  15. Ostrowski Ł., Wiśnicka M. (red.),  Ewaluacja? Jak to się robi? Poradnik dla programów PAFW, Stocznia. Pracownia Badań i innowacji społecznych, Warszawa 2013.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-04-2018 16:32)