SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnostyka potrzeb społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnostyka potrzeb społecznych
Kod przedmiotu 05.7-WP-PSP-DPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie umiejętności rozpoznawania i diagnozy potrzeb społecznych

Wymagania wstępne

Podstawowe informacje z zakresu psychologii i pedagogiki społecznej

Zakres tematyczny

Poznanie: metod diagnozy potrzeb społecznych wykorzystujących istniejące dane statystyczne: demograficzne, dotyczące poziomu zaspokojenia potrzeb; metody wykorzystujące dane z badań empirycznych, socjologicznych i statystycznych; mierniki potrzeb społecznych; rozpoznawanie zasobów, monitoring potrzeb społecznych; badania przekrojowe i longituidalne, rozpoznawanie środowiska rodzinnego i lokalnego, rozpoznawanie ryzyka przemocy w rodzinie

Metody kształcenia

wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: wykład kończy się zaliczeniem z oceną. Podstawą zaliczenia jest praca zaliczeniowa na wybrany temat, ocenie podlega odpowiedź zgodna z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. 
Ocena końcowa: ocena z pracy będzie jednocześnie oceną końcową. 
 

Literatura podstawowa

Babbie E. (2006) Badania społeczne w praktyce, Warszawa.
Bedyńska S., Brzezicka A (2007) Statystyczny drogowskaz, Warszawa. 
Jarosz E., Wysocka E., (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa
Marzec Holka K., , Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka, 2003 
Kawula S., , Pomocniczość i wsparcie. Kategorie pedagogiki społecznej, 2002 
Lisowski A., Badanie potrzeb społecznych, 1996
 

Literatura uzupełniająca

Góralski A., Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice.
Kwiatkowska G. E., Stasiuk K. (red.),  (2008) SPSS w praktyce psychologicznej. Lublin
Szymczak W. (2008) Podstawy statystyki dla psychologów. Podręcznik Akademicki. Warszawa 
Wieczorkowska G. (2004) Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Warszawa. 
Wnuk-Lipiński E., Socjologia życia publicznego, 2005
Ferguson G., Takane Y., (1997) Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 30-04-2018 00:22)