SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PSD-EZPZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej zdrowia człowieka, a także jego psychospołecznych i biologicznych uwarunkowań. Poznanie zasad profilaktyki wybranych zaburzeń i chorób. Znajomość procedur i działań dotyczących identyfikacji własnych problemów zdrowotnych, ich rozwiązywania, doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrona zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i sportowego.
Podstawowa wiedza z zakresu podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej.
Pojęcie zdrowia – definicje, ujęcia, modele, czynniki determinujące zdrowie. Zachowania zdrowotne i prozdrowotne. Podstawowe pojęcia: oświata zdrowotna, wychowanie zdrowotne, edukacja zdrowotna, kultura zdrowotna, pedagogika zdrowia. Promocja zdrowia a profilaktyka. Edukacja zdrowotna. Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci i młodzieży oraz dorosłych. Zaburzenia odżywiania. Choroby cywilizacyjne. Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości.
Praca w grupach, dyskusja panelowa, metoda projektów, prezentacje multimedialne, praca z tekstem, ćwiczenia w grupach warsztatowych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień programowych oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.
Ocena z przedmiotu
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych prezentacji i wypowiedzi ustnych.
1. Bishop G., Psychologia zdrowia: zintegrowany umysł i ciało, Wrocław 2000.
2. Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007.
3. Karski B. (red.), Promocja zdrowia, Warszawa 1999.
4. Lewicki Cz., Edukacja zdrowotna: systemowa analiza zagadnień, Rzeszów 2006.
5. Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Warszawa 2008.
6. Wojnarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.
1. Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie, wartość, edukacja, Kraków 2006.
2. Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000.
Gaweł A., Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Kraków 2003.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 17-04-2018 14:30)