pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
5
Liczba punktów ECTS do zdobycia
6
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Iwona Bonikowska
dr hab. n. med. Krzysztof Chmielowiec, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
10
0,67
-
-
Zaliczenie
Ćwiczenia
10
0,67
-
-
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne
80
5,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Samokształcenie
15
1
-
-
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Przekazanie treści dotyczących roli i udziału podstawowej opieki zdrowotnej w poprawie stanu zdrowia i jakości życia ludności
Wymagania wstępne
Umiejętność oceny potrzeb bio –psycho - społecznych człowieka zdrowego, chorego i niepełnosprawnego, wiedza z zakresu pielęgniarstwa specjalistycznego, zdolność do oceny funkcjonalnej osoby niepełnosprawnej i znajomość sposobów rehabilitacji, wiedza z zakresu psychologii człowieka, socjologii i pedagogiki.
Zakres tematyczny
Wykład:
Struktura i zakres świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej.
Organizacja opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie.
Zadania zespołu podstawowej opieki zdrowotnej.
Zasady prawidłowego wystawiania recept i zleceń przez pielęgniarkę na środki spożywcze specjalnego przeznaczenia i wyroby medyczne.
Ćwiczenia:
Planowanie i realizacja opieki pielęgniarskiej w środowisku zamieszkania, nauki i pracy.
Udział pielęgniarki w realizacji zadań wynikających z programów polityki zdrowotnej.
Komunikacja z osoba starszą.
Samodzielna ordynacja środków spożywczych specjalnego przeznaczenia i wyrobów medycznych.
Centrum Symulacji Medycznej:
Udział pielęgniarki w opiece nad pacjentem z ostrym zespołem wieńcowym i zawałem serca.
Udział pielęgniarki w opiece nad pacjentem z odleżynami w środowisku zamieszkania pacjenta.
Zajęcia praktyczne :
Zadania i obowiązki pielęgniarki środowiskowej sprawującej opiekę nad ludnością w środowisku zamieszkania.
Obowiązki pielęgniarki środowiskowej sprawującej opiekę nad pracownikami w środowisku pracy.
Pielęgniarka środowiskowa w opiece nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania.
Komunikacja pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej z pacjentem i jego rodziną.
Zastosowanie środków spożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji biopsychospołecznej.
Praktyczne wypisywanie recept lub zleceń w ramach realizacji zleceń lekarskich w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji na wyroby medyczne i środki spożywcze specjalnego przeznaczenia przez pielęgniarkę środowiskowo-rodzinną.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, metoda przypadków, praca w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład – zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej w formie testu składającego się z 50 pytań. Pozytywną ocenę uzyskuję student który otrzymuje 75% punktów możliwych do zdobycia.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, zaliczeniu 100% obecności i napisaniu pracy pisemnej. Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia
Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta przebywającego w oddziale psychiatrycznym oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego.
Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem POZ, 100% obecności na zajęciach, złożenie prac zaliczeniowych. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych.
W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z opiekunem praktyki.
Samokształcenie - praca z zakresu medycyny rodzinnej (forma: esej, studium przypadku, prezentacja multimedialna)
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Chołuj B.: System opieki zdrowotnej. WN Scholar, Warszawa 2002.
Brosowska B., Mielczarek-Pankiewicz E.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej , Tom II. Makmed, Lublin 2008.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.