Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą pracy szkoły i nauczyciela na drugim etapie edukacyjnym (klasy IV – VI szkoła podstawowa). Doskonalenie umiejętności analizy podstawowych środowisk wychowawczych oraz projektowanie sytuacji wychowawczych z uwzględnieniem roli nauczyciela. Uświadamianie potrzeby ciągłego rozwoju zawodowego i osobistego.
Wymagania wstępne
Brak wymagań.
Zakres tematyczny
Uczeń w systemie szkolnym. Progi edukacyjne. Szanse edukacyjne dzieci i młodzieży. Selekcje szkolne. Ewaluacja osiągnięć szkolnych ucznia.
Adaptacja w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej. Pierwsze wybory edukacyjne. Wstępna orientacja zawodowa.
Praca opiekuńczo-wychowawcza nauczyciela na II etapie edukacyjnym (klasy IV-VI). Program wychowawczy szkoły, program własny nauczyciela,
Edukacja zdrowotna, programy profilaktyczne.
Tworzenie klimatu wychowawczego. Dynamika grupy uczniowskiej. Współpraca i współdziałanie uczniów. Stymulowanie rozwoju społeczno-moralnego dzieci.
Bezpieczeństwo dzieci w szkole i poza szkołą. Ochrona zdrowia dziecka. Edukacja dla bezpieczeństwa – dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami dzieci.
Metody kształcenia
Pogadanka, dyskusja, metoda problemowa, analiza filmu dydaktycznego.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia jest ustne sprawdzenie wiadomości, aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach, prezentacja wybranego zagadnienia pedagogicznego uwzględniającego związek teorii z praktyką edukacyjną – indywidualnie lub w grupie (prezentacja PowerPoint), analiza wybranych scenek z filmu dydaktycznego.
Literatura podstawowa
Bleja-Sosna B. (red.), Szkolny program profilaktyki na poziomie szkoły podstawowej, Wyd. Bea, Toruń 2004.
Borzucka-Sitkiewicz K., Syrek E., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo WAiP, Warszawa 2009.
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza : elementy metodyki, PEKW „Gaja”, Zielona Góra 2009.
Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Wyd. „Impuls”, Kraków 2007.
Nowosad I., Mortag I., Ondrakova J., Jakość życia I jakość szkoły, Wyd. Uniwersytetu Zielono-górskiego, Zielona Góra 2010.
Nowosad I., Szymański M. J. (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wyd. UZ, Akademia Pedagogiczna, Zielona Góra – Kraków 2004.
Pisula D., ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2010.
Pisula D., Poradnictwo kariery przez całe życie, KOWEZiU, Warszawa 2009.
Szczęsna A., Wsparcie społeczne w rozwoju zawodowym nauczycieli, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.
Szymański M.J., Selekcyjne funkcje szkolnictwa a struktura społeczna, IBE, Warszawa 1996.
Śliwerski, B. Program wychowawczy szkoły. WSIP, Warszawa 2001.
Wiatrowski, Podstawy pedagogiki pracy, Wyd. AB, Warszawa 2005.
Winiarski, Rodzina, szkoła, środowisko lokalne: problemy edukacji środowiskowej, IBE, Warszawa 2000.
Woynarowska B., Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca
Baka Ł, Górna J., Kukla D., Wieczorek G. (red.), Współczesny wymiar doradztwa zawodowego w Polsce i na świecie, Wyd. Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa-Warszawa 2009.
Barić L., Osińska H., Oświata zdrowotna i promocja zdrowia podręcznik dla studentów i praktyków, Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej, Warszawa 2006.
Karski J., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2007.
Koszewska, K, Tołwińska-Królikowska, E., Szkolny program wychowawczy – materiały dla rad pedagogicznych. Wyd. CODN, Warszawa 2001.
Leppert R., Melosik Z., Wojtasik B. (red.), Młodzież wobec niegościnnej przyszłości, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP, Wrocław 2005.
Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Wyd. „Impuls”, Kraków 2001.
Nowosad I., Jerulank H.,(red.), Nauczyciele i rodzice. Inicjowanie procesu współpracy i doskonalenie warsztatu, Wyd. ODN, Zielona Góra 2002.
Oleszkowicz A. (red.), Adolescencja, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1993.
Osobisty planer kariery, Młodzieżowy Program Pomocy Zawodowej @lternatywa, Program Phare 2001Schumacher C., Schwartz S., 100 zawodów z przyszłością, Wyd. Adamantan, Warszawa 1998.
Paszkowska-Rogacz A. (red.), Materiały metodyczno-dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów, Cześć 1 – Podstawy rozwoju zawodowego młodzieży, KOWEZiU, Warszawa 2006.
Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca – profesja, pasja, powołanie?, Materiały ze Światowego Kongresu Poradnictwa Zawodowego, Warszawa 2003.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 28-04-2018 08:50)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.