SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy dydaktyki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy dydaktyki
Kod przedmiotu 05.1-WK-MATP-PD-Ć-S14_pNadGenW6QJN
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Alina Szelecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego.

Zakres tematyczny

  1. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyka matematyki.
  2. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. Modele współczesnej szkoły. Szkolnictwo alternatywne. Współczesne koncepcje nauczania.
  3. System oświaty. Elementy prawa oświatowego. Szkoła i jej program. Programy nauczania i ich ewaluacja. Treści nauczania. Plany pracy dydaktycznej.
  4. Proces nauczania – uczenia się. Środowisko uczenia się. Szkolne uczenie się. Cele kształcenia. Metody i zasady nauczania matematyki.
  5. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej. Typy i modele lekcji matematyki. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania.
  6. Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów. Style i techniki pracy z uczniami. Formy organizacji uczenia się. Środki dydaktyczne.
  7. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Procesy społeczne w klasie. Integracja klasy szkolnej. Poznawanie uczniów i motywowanie ich do nauki.
  8. Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów. Kategorie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i charakterystyka ich funkcjonowania.
  9. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Sprawdziany i egzaminy zewnętrzne. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów oraz efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły.
  10. Język jako narzędzie pracy nauczyciela. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych – sztuka wykładania, sztuka zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów.

 

Metody kształcenia

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów (6 pkt), sprawdzianu wiedzy z zakresu przedmiotu (12 pkt), przygotowanych materiałów do zajęć (9 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Literatura podstawowa

  1. Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki.
  2. H. Siwek, Czynnościowe nauczanie matematyki.
  3. H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.
  4. S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki.
  5. F. Urbańczyk, Zasady nauczania matematyki.
  6. M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.

Literatura uzupełniająca

  1. B. Rabijewska (red.), Wprowadzenie do wybranych zagadnień dydaktyki matematyki.
  2. Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki.
  3. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.
  4. Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 03-10-2018 08:27)