SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością - course description

General information
Course name Metodyka prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością
Course ID 03.2-WA-EASMP-MPZMNie-S18
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to Master of Arts degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Iwona Aniszkiewicz-Stankowiak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie do prowadzenia zajęć muzycznych z osobami posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej, ruchowej oraz niepełnosprawności sprzężonej . 

 

Prerequisites

1.Znajomość  podstaw psychologii i pedagogiki.

2. Umiejętność gry na instrumencie.

3. Znajomość zasad prawidłowej dykcji i emisji głosu.

 

Scope

1. Podstawowe zagadnienia z oligofrenopedagogiki oraz z pedagogiki specjalnej.

2. Podstawowe zagadnienia z muzykoterapii. 

3. Różnorodne metody prowadzenia zajęć muzycznych niezbędne do stworzenia własnego warsztatu pracy,  (aktywne słuchanie muzyki wg B. Strauss, pedagogika zabawy KLANZA, metoda R. Labana, A. M. Kniessów, M. CH. Knillów, trening autogenny Schulza), tańce w kręgu.

4. Dostosowanie tematyki, rodzaju zajęć do niepełnosprawności podopiecznych.

 

 

Teaching methods

Zajęcia grupowe z elementami wykładu połączonego z ćwiczeniami praktycznymi.

Prezentacja prac, ćwiczeń i zabaw.

Zajęcia warsztatowe.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

1. Czynny i twórczy udział na zajęciach.

2. Opracowanie i zaprezentowanie w trakcie zajęć  wybranych zagadnień.

3. Opracowanie 3 scenariuszy zajęć. 

Recommended reading

1. J. Stadnicka, Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową , WSP, Warszawa 1998.

2. D. Smykowska, Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006.

3. E. J. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2003.

4.  K.Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca : zbiór rozpraw z psychologii muzycznej dziecka i muzykoterapii dziecięcej, Gdańsk  2001.

5. M. Raszewska, W. Kuleczka, Muzyka otwiera nam świat : program muzycznych zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009.

6. Metera A., Muzykoterpia. Muzykoterapia w medycynie i edukacji, Wydawnictwo Centrum Technik nauki Metronom, Leszno 2002.

Further reading

1. W.A. Sacher, Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Kraków 1999.

2. P. Nordoff, C. Robbins ; przekł. z jęz. ang. A. Bryndal, E. Masiak, Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi : historia, metoda i praktyka ,  Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków2008.

3.  Modele, metody i podejścia w muzykoterapii / pod red. Krzysztofa Stachyry, :Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej,  Lublin 2012. 

4. K. Lewandowska,  Muzykoterapia dziecięca , Gdańsk, 2001.

5. M. Piszczek, Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, Centrum Metodyczne Pomocy  Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, 2002.

 

 

Notes


Modified by mgr Iwona Aniszkiewicz-Stankowiak (last modification: 10-06-2018 22:57)