SylabUZ

Generate PDF for this page

Praktyka w zakresie prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością - course description

General information
Course name Praktyka w zakresie prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością
Course ID 03.2-WA-EASMD-PZMNie-S18
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to Master of Arts degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Iwona Aniszkiewicz-Stankowiak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Umiejętność planowania, organizacji oraz prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością.  

Umiejetność ewaluacji własnego warsztatu pracy. 

Prerequisites

1.Znajomość  podstaw psychologii i pedagogiki.

2. Umiejętność gry na instrumencie.

3. Znajomość zasad prawidłowej dykcji i emisji głosu.

Scope

Praktyczne zastosowanie problematyki omawianej na przedmiocie Metodyka prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością . 

  1. Obserwacja zajęć równoczesnym prowadzeniem odpowiedniej dokumentacji zajęć (dziennik praktyk).
  2. Indywidualne przeprowadzenie zajęć (wg wcześniej ustalonej tematyki) w obecności opiekuna praktyk.
  3.  Omówienie przeprowadzonych przez studentów zajęć, wyłonienie mocnych i słabych punktów zajęć. 

Teaching methods

  1. Obserwacja
  2. Metody aktywizujące.
  3. Elementy muzykoterapii.
  4. Samodzielne prowadzenie zajęć.
  5. Dyskusja po obserwowanych zajęciach.
  6. Dyskusja po przeprowadzonych zajęciach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 

1. Realizacja wymaganej liczby obserwowanych zajęć – według ustaleń z wykładowcą.

2. Pozytywna ocena z samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć.

3. Pozytywna ocena za indywidualnie przeprowadzonych zajęć,   w obecności opiekunów praktyk oraz studentów. W trakcie tych zajęć oceniane będzie;

- właściwa organizacja zajęć,

- dostosowanie tempa pracy do możliwości rozwojowych podopiecznych,

-  kreatywność,

- dostosowanie metod pracy do tematyki zajęć.

 

Recommended reading

 

1. J. Stadnicka, Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową , WSP, Warszawa 1998.

2. D. Smykowska, Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006.

3. E. J. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2003.

4.  K.Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca : zbiór rozpraw z psychologii muzycznej dziecka i muzykoterapii dziecięcej, Gdańsk  2001.

5. M. Raszewska, W. Kuleczka, Muzyka otwiera nam świat : program muzycznych zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009.

6. Metera A., Muzykoterpia. Muzykoterapia w medycynie i edukacji, Wydawnictwo Centrum Technik nauki Metronom, Leszno 2000.

7. Red. L. Kataryńczuk-Mania – Terapia dźwiękiem, Wyd. UZ, Zielona Góra 2007.

8. R. Kloppel, S. Vliex, Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995.

9. P. Nordoff , C.Robbin, Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, OW Impuls, Kraków 2008,

 

 

 

Further reading

1. W.A. Sacher, Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Kraków 1999.

2. P. Nordoff, C. Robbins ; przekł. z jęz. ang. A. Bryndal, E. Masiak, Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi : historia, metoda i praktyka ,  Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków2008.

3.  Modele, metody i podejścia w muzykoterapii / pod red. Krzysztofa Stachyry, :Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej,  Lublin 2012. 

4. K. Lewandowska,  Muzykoterapia dziecięca , Gdańsk, 2001.

5. M. Piszczek, Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, Centrum Metodyczne Pomocy  Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, 2002.

 

 

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 10-06-2018 23:40)