SylabUZ

Generate PDF for this page

Foreign Language - course description

General information
Course name Foreign Language
Course ID 06.9-WZS-EnP-JO
Faculty The Branch Faculty of the University of Zielona Góra in Sulechów
Field of study power engineering
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Małgorzata Szeląg
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Lektorat obejmuje utrwalenie, rozwijanie oraz doskonalenie 4 umiejętności językowych czytania, mówienia, słuchania oraz pisania. Studenci w trakcie zajęć utrwalają oraz rozszerzają swoje dotychczasowe wiadomości z zakresu gramatyki i leksyki, oraz poznają i utrwalają elementy języka specjalistycznego zakresu energetyki. Celem zajęć jest przygotowanie studenta do wykorzystania nabytych sprawności językowych w praktyczny sposób w realnych sytuacjach życiowych oraz w życiu zawodowym. Ponadto, student zostaje uwrażliwiony na istotne różnice kulturowe oraz różnice pomiędzy systemem edukacyjnym Polski, Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych.

Prerequisites

Dobra znajomość języka angielskiego na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej, matura z języka angielskiego.

Scope

Zagadnienia z gramatyki

  • czasy gramatyczne;
  • okresy warunkowe typ 1,2,3 oraz okresy warunkowe mieszane;
  • strona bierna (konstrukcja sprawcza „to have sth done”);
  • mowa zależna (zdania twierdzące, pytające oraz rozkazujące w tym prośby i sugestie);
  • czasowniki (czasowniki złożone „phrasal verbs”, czasowniki modalne, czasowniki modalne w przeszłości, konstrukcje z wyrażeniami so, neither oraz nor);
  • konstrukcje bezokolicznikowe oraz gerundialne po określonych czasownikach;
  • zdania wyrażające życzenie i przypuszczenie z wyrażeniami (wish, would rather, had better, if only, it’s high time);
  • przymiotniki (stopniowanie regularne i nieregularne, pozycja i kolejność przymiotników w zdaniu, przymiotniki zakończone na - ing oraz - ed);
  • przysłówki (stopniowanie regularne i nieregularne, przysłówki używane do modyfikowania przymiotników (really, rather, quite), pozycja przysłówka w zdaniu, przysłówek „typu hardy”);
  • imiesłowy czasu teraźniejszego i przeszłego;
  • słowotwórstwo.

Tematyka/Słownictwo

  • rodzina (dane osobowe, charakterystyka osób uwzględniająca wygląd zewnętrzny i cechy charakteru, konflikt pokoleń);
  • czas wolny (sport, podróżowanie i zwiedzanie, pasje i zainteresowania, zakupy i jedzenie);
  • wiedza o krajach angielskiego obszaru językowego (zagadnienia kulturowe, wydarzenia historyczne, zabytki i atrakcje turystyczne);
  • praca (słownictwo związane z typem osobowości, kwalifikacjami oraz umiejętnościami niezbędnymi do wykonywania danego zawodu, rozmowy związane z poszukiwaniem pracy, bezrobociem, rozmowy kwalifikacyjne);
  • środowisko naturalne (kształtowanie środowiska i ochrona przyrody, urbanizacja, słownictwo dotyczące fauny i flory, pogoda i zjawiska klimatyczne, klęski żywiołowe typy krajobrazu oraz ukształtowanie terenu);
  • komputer i Internet w obecnym świecie;
  • siła reklamy we współczesnym świecie;
  • problemy współczesnego świata (bezrobocie, skażenie środowiska, terroryzm, zdrowie);
  • globalizacja;
  • wynalazki i nowoczesne technologie;
  • rola nauki we współczesnym świecie;
  • problemy społeczne, polityczne i ekonomiczne w kraju i na świecie;
  • rozrywka muzea, kina teatry.

Funkcje językowe

  • prowadzenie rozmowy towarzyskiej (powitania i pożegnania, gratulowanie oraz wyrażanie żalu lub kondolencji);
  • wyrażanie prośby i podziękowania;
  • przepraszanie i usprawiedliwianie się;
  • rozmowy prywatne i służbowe;
  • udzielanie i zasięganie informacji;
  • negocjowanie;
  • relacjonowanie wydarzeń;
  • udzielanie rad, wyrażanie konieczności lub przypuszczenia;
  • podawanie przykładów, podkreślanie;
  • przerywanie wypowiedzi rozmówcy, zmiana tematu;
  • pisanie tekstów o charakterze formalnym oraz prywatnym;
  • prezentacja projektów.

Teaching methods

Metody eksponujące: drama, metoda symulacyjna.

Metody poszukujące: giełda pomysłów.

Metody ćwiczeniowo - praktyczne: ćwiczeniowa, praca indywidualna - ćwiczenia praktyczne, praca zespołowa - projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • zaliczenie wszystkich pisemnych testów w semestrze (3 pisemne testy sprawdzając w semestrze);
  • ocena z prezentacji, samodzielnego wykonywania prac domowych lub zadanych prac pisemnych sprawdzających  umiejętność pisania dłuższych lub krótszych form np. listów, maili, raportów;
  • ocena aktywności na zajęciach, zaangażowania oraz przygotowania studentów do zajęć;
  • obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w semestrze).

Recommended reading

 

  1. Autorskie materiały wykładowcy
  2. Domański P. English in Science and Technology. Wydawnictwo Naukowo –Techniczne WNT, Warszawa, 2008
  3. Johnson Ch. Intelligent Business; Longmal, 2006
  4. Soars J., Soars L. New Headway Intermediate, Oxford University Press, 2009
  5. Dooley J., Evans V. Grammarway, Express Publishing, 2010
  6. Murphy R. English Grammar in Use, Cambridge University Press, 1999
  7. Thomson A.J., Martinet A.V. A Practical English Grammar, Oxford University Press, 1998
  8. Cieślak M. English Repetytorium Tematyczno – Leksykalne, Wagros,  Poznań, 1997
  9. Skrzyńska M., Jaworska T. Słownik naukowo – techniczny polsko – angielski i angielsko – polski, Wydawnictwo Naukowo –Techniczne, Warszawa, 2003
  10. Nowy Słownik Fundacji Kościuszkowskiej polsko – angielski i angielsko-polski, Wydanie I
  11. Evans V., Doolej J. Upstream Intermediate SB , Express Publishing, 2002
  12. Evans V., Doolej J. Upstream Intermediate WB , Express Publishing, 2002
  13. Fisiak J. Podręczny słownik angielsko-polski i polsko-angielski, Longan, 1999
  14. Lambert V., Murray E. Everyday Technical English, Longan, 2008
  15. Glendinning E. &N. Oxford English for Electricfal and Mechanical Engineering, OUP, 1995
  16. Jasińska B., Jaślan J., Woytowicz - Neymann M. Język angielski. Repetytorium gramatyki z ćwiczeniami, Wydawnictwo Szkolne PWZ, 1997
  17. Oryginalne artykuły z prasy oraz czasopism angielskich (Time, Newsweek)
  18. Portale tematyczne, słoniki internetowe, gazety on – line
  19. Swan M. Practical English Usage, PUP, 1995
  20. Misztal M. Tests in English. Thematic Vocabulary, WSiP, 1995

Further reading

Notes

Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć.


Modified by mgr Małgorzata Szeląg (last modification: 21-12-2018 13:45)