SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy marketingu i gospodarki finansowej przedsiębiorstwa |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-MiBM-OiZEP-SD-03_18 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Mechanika i budowa maszyn |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, marketingiem, zarządzaniem finansami, zasobami i jakością.
Brak.
Wykład: Przedsiębiorstwo i jego zasoby (pojęcie przedsiębiorstwa, cele i zasady działania przedsiębiorstwa, formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw, systematyka przedsiębiorstw, zasoby przedsiębiorstwa, otoczenie przedsiębiorstwa, pojęcie i proces zarządzania przedsiębiorstwem). Planowanie i podejmowanie decyzji (rola planowania, planowanie operacyjne, planowanie strategiczne, rodzaje strategii przedsiębiorstw, proces, modele i style podejmowania decyzji, grupowe podejmowanie decyzji, przedsiębiorczość, biznes plan). Organizacja w przedsiębiorstwie (pojęcie, wymiary i typy struktur organizacyjnych przedsiębiorstw, zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie). Przewodzenie i motywowanie pracowników w przedsiębiorstwie. Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa (rachunek przychodów, kosztów i wyniku finansowego przedsiębiorstwa, zysk ekonomiczny, przepływy pieniężne, analiza finansowa, struktura majątku i kapitałów przedsiębiorstwa). Zarządzanie marketingiem (pojęcie i istota marketingu, marketing mix, podejmowanie decyzji marketingowych, planowanie, organizowanie i kontrola działalności marketingowej). Zarządzanie operacjami i jakością (procesy produkcyjne wyrobów i usług, indywidualizacja produktu, rozwój produktów, definicja jakości, koszty jakości, kompleksowe zarządzanie jakością, statystyczna kontrola jakości, zarządzanie działalnością operacyjna przedsiębiorstw). Zarządzanie logistyką i zakupami (zakres działalności logistycznej, organizacja logistyki w przedsiębiorstwie, globalne koszty logistyczne, logistyka zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji, proces zaopatrzeniowy, strategie zakupowe przedsiębiorstwa). Kierunki rozwoju przedsiębiorstw (globalizacja działalności gospodarczej, konkurencyjność w Internecie, przedsiębiorstwa wirtualne, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa).
Laboratorium: W interaktywnych zajęciach laboratoryjnych studenci ustalą w praktyce z rachunek przychodów, kosztów i wyniku finansowego wirtualnych przedsiębiorstw oraz ich zysk ekonomiczny, przepływy pieniężne, analizę finansową, strukturę majątku i kapitałów, działalność logistyczną, globalne koszty logistyczne, koszty produkcji i dystrybucji, proces zaopatrzeniowy, strategie zakupowe.
Realizacja zakresu tematycznego przedmiotu odbywa się poprzez realizację wykładów, w tym: 5 informacyjnych (dotyczących podstawowych pojęć i mechanizmów przedsiębiorczości i gospodarki finansowej), 5 multimedialnych (wykorzystując metody eksponujące- materiały filmowe ilustrujące różne aspekty marketingu), 5 konwersatoryjnych podsumowujących przekazaną wiedzę i rozważania problemowe.
Praktyczne przekazanie wiedzy odbywa się podczas realizacji zajęć laboratoryjnych w trakcie których studenci, pracując indywidualnie oraz w grupach, nabywają umiejętności niezbędnych do opracowania strategii marketingowej wybranego produktu oraz przedsiębiorstwa, uwzględniając wielowymiarowy aspekt kosztów i nakładów finansowych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: warunkiem zaliczenia części wykładowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ustnego lub pisemnego kolokwium.
Laboratorium: ocena z laboratorium jest określana na podstawie oceny trafności doboru użytych technik i metod oraz jakości wykonania zadań podanych przez prowadzącego. Na każdych zajęciach student otrzymuje ocenę.
1. Cieślik J.: Przedsiębiorczość dla ambitnych, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
2. Piasecki B.: Ekonomika i zarządzanie mała firmą, WN PWN Warszawa Łódź, 1999.
3. Liker J. K.: Droga Toyoty, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa, 2004.
4. Czarnecki L.: Biznes po prostu, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa, 2011.
5. Gallo C.: Steve Jobs – Sztuka prezentacji, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2011.
6. Gallo C.: Steve Jobs- Sekrety innowacji, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2011
1. Cialdini R.B.: Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.
2. Kiyosaki R.: Bogaty ojciec, biedny ojciec, Wydawnictwo Instytut Praktycznej Edukacji, 2007.
Zmodyfikowane przez dr inż. Daniel Dębowski (ostatnia modyfikacja: 09-09-2018 00:45)