SylabUZ

Generate PDF for this page

Theory of Social and Media Communication - course description

General information
Course name Theory of Social and Media Communication
Course ID 15.1-WH-DiksP-TSM-71- 14
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. zw. dr hab. Marian Bugajski
  • dr hab. Marzanna Uździcka, prof. UZ
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
  • dr hab. Piotr Kładoczny
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: zdobycie szczegółowej wiedzy o komunikowaniu ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji społecznej i medialnej. Poznanie terminologii z zakresu nauki o komunikowaniu społecznym i medialnym.

Umiejętności: Zdobycie umiejętności analizy komunikacyjnej wypowiedzi medialnych. Zdobycie umiejętności analizy wypowiedzi w uwarunkowaniu medialnym i społecznym.

Kompetencja: Zdobycie świadomości poglądów z zakresu komunikowania społecznego i medialnego. Zrozumienie roli języka w przekazie medialnym i społecznym. Ukształtowanie świadomości odpowiedzialności za przekazy medialne i społeczne.

Prerequisites

brak

Scope

WYKŁAD:

Język jako narzędzie komunikowania. Komunikowanie i komunikowanie się – komunikacja jako tworzenie wspólnoty. Społeczne i historyczne uwarunkowania współczesnej komunikacji językowej. Poziomy komunikowania społecznego. Relacje nadawczo-odbiorcze w przekazie medialnym i społecznym. Tożsamość a komunikowanie. Najważniejsze teorie i schematy komunikacyjne. Wpływ techniki na sposoby komunikowania. Komunikowanie medialne w kontekście materialnym i społecznym.

ĆWICZENIA

Rola milczenia i przemilczania w komunikacji. Męskie i kobiece style komunikacji. Relacje komunikacyjne w bliskich związkach. Komunikacja z osobami chorymi. Konflikty i bariery w komunikacji. Mediatyzacja życia. Komunikowanie masowe. Systemy komunikowania organizacyjnego i masowego. Komunikowanie publiczne i polityczne. Społeczeństwo informacyjne.

Teaching methods

wykład informujący, wykład problemowy, opis uzasadniający, rozmowa nauczająca, analiza tekstów źródłowych, analiza przypadku

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

udział w wykładzie, ocena przygotowania do dyskusji na ćwiczeniach, pozytywna ocena z pracy pisemnej

Recommended reading

  1. M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.
  2. B. Dobek-Ostrowska (red.), Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wrocław 2001.
  3. B. Dobek–Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2004.
  4. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2004.
  5. M. Golka, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008.
  6. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa 2007.
  7. S. P. Morreale,  S. P. Spitzberg, J. K. Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Warszawa 2011.

Further reading

  1. B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2007.
  2. T. Globan-Klas, Cywilizacja medialna, Warszawa 2005 (tu: Glokalizacja, czyli globalne z lokalnym, s. 174-210).
  3. E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, przekł. Olga i Wojciech Kubińscy oraz Magdalena Kacmajor, Gdańsk 2003.
  4. Norma a komunikacja, pod red. M. Bugajskiego i M. Steciąg, Wrocław 2009.
  5. Świadomość w komunikowaniu, pod red. M. Bugajskiego i M. Steciąg, Zielona Góra 2012.
  6. Tożsamość w komunikowaniu, pod red. M. Bugajskiego i M. Steciąg, Zielona Góra 2014.

Notes

W przypadku wyboru „lżejszej” formy końcowego zaliczenia przedmiotu kierunkowego, tj. pracy pisemnej (której przypisano mniejszą wartość punktów ECTS) zamiast egzaminu (wyżej punktowanego), studenci są zobligowani do zaliczenia w tym samym semestrze dodatkowego przedmiotu obieralnego (spośród oferty Instytutu Filologii Polskiej, Wydziału Humanistycznego lub ogólnouczelnianej), by w końcowym rozliczeniu semestru uzyskać co najmniej 30 punktów ECTS (uzyskanie co najmniej 30 pkt. ECTS jest warunkiem zaliczenia semestru).

Fakt wybrania niżej punktowanej formy zaliczenia danego przedmiotu oraz wybór w związku z tym dodatkowego przedmiotu należy zgłosić osobie prowadzącej zajęcia oraz w sekretariacie IFP najpóźniej do końca drugiego tygodnia właściwego semestru.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 02-05-2018 10:35)