SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogy of ability and creativity - course description

General information
Course name Pedagogy of ability and creativity
Course ID 05.0-WP-TPiPZ-PZT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical therapy and pedagogics of skills
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2018/2019
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 8
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Exam
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedagogiki zdolności i twórczości (istota, rodzaje zdolności i twórczości oraz metody diagnozowania dzieci zdolnych, uzdolnionych i twórczych). Potrafi identyfikować dzieci zdolne i twórcze.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Scope

  1. Pojęcie zdolności i ich typologia.
  2. Dziecko zdolne w świetle ustaw oświatowych
  3. Koncepcje zdolności
  4. Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne.
  5. Wymiary twórczości. Podmiotowość i przedmiotowość twórczości.
  6. Aspekty istotne dla twórczości obiektywnej i subiektywnej
  7. Rozwój twórczości i jej kryzysy u człowieka
  8. Systemowe koncepcje twórczości Interakcyjne teorie twórczości
  9. Model zdolnego i twórczego dziecka i znaczenie środowiska rodzinnego
  10. Uwarunkowanie endogenne twórczości
  11. Czynniki zewnętrzne twórczości – rodzina, przedszkole, szkoła, grupa rówieśnicza, miejsce pracy. Stymulatory i inhibitory twórczości.
  12. Współpracy z nauczyciela z rodzicami dzieci zdolnych i twórczych.
  13. Syndrom nie adekwatnych osiągnięć dzieci zdolnych
  14. Trudności wychowawcze w pracy z dziećmi zdolnymi.
  15. Koncepcja twórczości pedagogicznej nauczyciela
  16. Nauczyciel ucznia zdolnego i twórczego

 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, problemowy

Ćwiczenia  - praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym; problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, praktycznego działania - projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – egzamin pisemny z treści zrealizowanych na ćwiczeniach (50% części składowej) i wykładach (50% części składowej).

Ćwiczenie zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności (25%składowej zaliczenia)i dyskusji studentów (25%składowej zaliczenia) oraz zaprojektowania jednej sytuacji edukacyjnej dla dzieci zdolnych (50% składowej zaliczenia).

Ocena końcowa - to średnia z ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładów

Recommended reading

Limont  W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.

Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.

Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.

Further reading

Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniw0owych, Kraków 2003.

Magda-Adamowicz M., Wizerunek twórczego pedagogicznie nauczyciela klas I-III, Zielona Góra 2007.

Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.

Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010

Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość -perspektywy rozwoju. Białystok 2003.

Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 23-05-2018 22:10)