SylabUZ

Generate PDF for this page

Treningi twórczości - course description

General information
Course name Treningi twórczości
Course ID 05.0-WP-TPiPZ-TT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical therapy and pedagogics of skills
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2018/2019
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Wyzwolenie i uświadomienie słuchaczom posiadanych przez nich cech twórczych oraz ich usprawnienie

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwojowej i specjalnej oraz pedagogiki ogólnej i dydaktyki

Scope

Organizacja i przebieg treningu: skład grupy, kompozycja zajęć, fazy pracy indywidualnej i grupy.

Współdziałanie. Porozumiewanie się. Klimat zespołu. Budowanie kontraktu grupowego. Poznajmy się. Tworzymy grupy. Dostrzegamy różnorodność. Pracujemy inaczej. Rozwijamy intuicje. Twórcza samoocena. Ciekawość poznawcza. Potrzeba naprawiania. Motywacja i jej rodzaje.

Zdolności twórcze: abstrahowanie, skojarzenia, dedukowanie, indukcja, intuicja, metaforyzowanie, transformowanie. Przezwyciężanie przeszkód: widzę inaczej, osłabianie wewnętrznej cenzury, twórcza samoocena, normy grupowe.

Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka.

Metody wykorzystywane w socjoterapii,

Korekcja zachowań, specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych.

Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie ról w dynamice wewnątrz- i międzygrupowej.

Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja  uczestników zajęć, warunki zewnętrzne.

Miejsce socjoterapii w opiece i wychowaniu.

Teaching methods

problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne,

praktycznego działania - projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów, synektyka.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warsztaty zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności (25%składowej zaliczenia) i dyskusji studentów (25%składowej zaliczenia)  oraz indywidualnego zaprojektowanie treningów twórczości dla dzieci (50% składowej zaliczenia).

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń

Recommended reading

  1. Nęcka E., Trening twórczości, Kraków, 1992

Further reading

  1. Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.
  2. Limont  W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  3. M. Magda-Adamowicz, I. Pszenda, Trening twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011
  4. Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa 1997.

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 23-05-2018 22:17)