SylabUZ

Generate PDF for this page

Ekspresja muzyczna z metodyką w terapii i treningach - course description

General information
Course name Ekspresja muzyczna z metodyką w terapii i treningach
Course ID 05.0-WP-TPiPZ-EMMTT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical therapy and pedagogics of skills
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2018/2019
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z metodami, formami pracy muzycznej w terapii z dziećmi mającymi trudności w nauce i treningach z dziećmi zdolnymi i twórczymi. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

Prerequisites

Wiedza psychologiczno-pedagogiczna. Znajomość podstawowych środków wyrazu muzycznego.

 

Scope

  • Walory edukacji artystycznej dzieci
  • Wybrane koncepcje arteterapeutyczne, twórczości muzycznej
  • Metody i formy oddziaływań muzyką
  • Metodyczne aspekty ekspresji wokalnej, instrumentalnej, wokalno-instrumentalnej, percepcyjnej, ruchowej (tanecznej), muzyczno-plastycznej, muzyczno-literackiej.
  • Warsztaty artystyczne – różne propozycje
  • Praktyczne wskazówki wykorzystania  aktywnych form muzycznych do treningów twórczych i terapii
  • Przygotowanie improwizacji muzycznych wykorzystywanych w treningach twórczych i terapii.

Teaching methods

Metody: aktywne, asymilacji wiedzy, waloryzacyjne, praktyczne

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności (25%składowej zaliczenia) i dyskusji studentów (25%składowej zaliczenia) oraz wykonania jednego z trzech poniżej podanych zadań (50% składowej zaliczenia). Słuchacz wykona jedną z trzech prac (do wyboru przez słuchacza):

  • Przygotowuje projekt scenariusze przydatne w treningach, zabawach twórczych i terapii muzycznej.
  • Przygotowuje scenariusz muzycznych zajęć twórczych (uwzględniających m.in. partytury muzyczne, etiudy ekspresyjne, opowiadania muzyczne itp.)
  • Przygotowuje scenariusz zajęć profilaktyczno-terapeutycznych

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń

Recommended reading

  1. Kataryńczuk - Mania L. red., W kręgu edukacji artystycznej i terapii, Głogów 2006
  2. Kataryńczuk- Mania L., Karcz J., red., Sztuka w kontekście oddziaływania na człowieka, Zielona Góra 2006
  3. Kataryńczuk-Mania L., Karcz J. red., Terapia sztuką w edukacji, Zielona Góra 2004
  4. Olinkiewicz E., Repsch E., Warsztaty edukacji twórczej, Wrocław 2001
  5. Krasoń K., Mazepa B., red., Oblicza sztuki dziecka – w poszukiwaniu istoty ekspresji, Mysłowice 2007
  6. Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005
  7. Frołowicz E., Aktywny uczeń w świecie muzyki, Gdańsk 2008

Further reading

  1. Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, Łódź 2009
  2. Kisiel M., red., Edukacyjne inspiracje dziecięcego przeżywania, doświadczania i poznawania muzyki, Dąbrowa Górnicza 2008
  3. Burowska Z. Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980
  4. Kataryńczuk -Mania L., Formy aktywności muzycznej w klasie integracyjnej [w:] Sztuka w życiu i edukacji osób niepełnosprawnych, red. E. Jutrzyna, Warszawa 2003
  5. Dombrowska E., Niedźwiecka A., red., Twórczość – wyzwanie XXI wieku, Kraków

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 23-05-2018 22:05)