SylabUZ

Generate PDF for this page

Clinical psychology - course description

General information
Course name Clinical psychology
Course ID 05.0-WP-TPiPZ-PK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical therapy and pedagogics of skills
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2018/2019
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jerzy Herberger
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu współczesnej psychologii klinicznej, ukształtowanie postawy zaangażowania w problemy osób zaburzonych oraz zmotywowanie do nabycia elementarnych umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej w stosunku do tych osób.

Prerequisites

Ogólna wiedza psychologiczna.

Scope

Wykład

Przedmiot i działy psychologii klinicznej. Historyczny rys paradygmatów psychologii klinicznej. Psychologia kliniczna a psychiatria i inne działy medycyny. Zdrowie i choroba oraz norma i patologia w ujęciu klinicznym. Zadania psychologa klinicznego. Model patogenetyczny i salutogenetyczny. Zaburzenia psychiczne, jako podstawowa kategoria teoretyczna psychologii klinicznej. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. Metoda kliniczna jako podstawa pracy badawczej i diagnostycznej.

Ćwiczenia

Rodzaje zaburzeń psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych: zaburzenia emocjonalne, np. fobie szkolne, zaburzenia nawyków, np. anorexia nervosa, zaburzenia zachowania, np. ADHD, ODD,CD, zaburzenia rozwojowe, np. autyzm, trudności uczenia się, np. dysleksje. PTSD – klucz do rozumienia dynamiki szeroko pojętych zaburzeń psychicznych.

Teaching methods

Wykład – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia –metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena z projektu (25%) oraz studium przypadku (25%).

Wykład – oceną z wykładów jest średnia arytmetyczna ocen osiągniętych na kolokwiach.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

  1. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.
  2. Carson R. i in., Psychologia zaburzeń, Gdańsk 2003, tom I i II.
  3. Meyer R., Psychopatologia, Gdańsk 2003.
  4. Seligman M. i in., Psychopatologia, Warszawa 2003.
  5. Sękowa H., Psychologia kliniczna, Warszawa 2008.

Further reading

Każdorazowo podana przez wykładowcę.

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 23-05-2018 21:56)