SylabUZ
Course name | Introduction to pedagogical therapy |
Course ID | 05.0-WP-TPiPZ-WTP |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogical therapy and pedagogics of skills |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2018/2019 |
Head faculty | Faculty of Social Sciences |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 5 (including as e-learning) |
0,33 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Class | - | - | 5 (including as e-learning) |
0,33 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawową terminologią terapii pedagogicznej i procedurą diagnostyczno-terapeutyczną.
Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki, podstawy psychologii rozwojowej, podstawy psychologii klinicznej, metody nauki czytania i pisania.
Wyjaśnienia terminologiczne – specjalne potrzeby edukacyjne, diagnoza, terapia, terapia przyczynowa, terapia objawowa, terapia pedagogiczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia reedukacyjne, zajęcia wyrównawcze, trudności w uczeniu się specyficzne trudności w uczeniu się, dysleksja, dysleksja rozwojowa, dysortografia, dysgrafia, dyskakulia. Historia badań nad dysleksja rozwojową. Częstość występowania dysleksji, dysortografii, dysgrafii. Etiologia dysleksji rozwojowej. Patomechanizm dysleksji: neuropsychologiczne podstawy czynności czytania i pisania według A. Łurii D. Bakkera, zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych i ich integracji – symptomy zaburzeń, typologia dysleksji, dynamika dysleksji, ryzyko dysleksji.
System opieki terapeutycznej – prawo do edukacji w polskim systemie oświaty, zakresy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych, polskie dokumenty prawne gwarantujące uczniom z dysleksją i trudnościami w uczeniu się pomoc psychologiczno-pedagogiczną – zapisy dotyczące zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i egzaminów, systemy opieki terapeutycznej na świecie. Cele terapii pedagogicznej (cel nadrzędny i cele operacyjne). Podmiot i przedmiot terapii pedagogicznej. Formy terapii pedagogicznej. Zasady terapii pedagogicznej. Procedura diagnostyczno-terapeutyczna – narzędzia diagnostyczne i metody terapii.
Wykład – wykład tradycyjny.
Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena z projektu (25%) oraz studium przypadku (25%).
Wykład – kolokwium pisemne z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% – db, 60% – dst).
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.
Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 23-05-2018 21:57)