SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczna w terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-EA-ISA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ukazanie deficytów w obszarze przetwarzania sensorycznego u osób z autystycznego spektrum zaburzeń. Uświadomienie studentom w jaki sposób nieprawidłowy odbiór i przetwarzanie bodźców sensorycznych wpływa na funkcjonowanie osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Dokonanie charakterystyki metod i technik stymulacji polisensorycznej oraz ukazanie możliwości ich zastosowania w różnych środowiskach funkcjonowania osób z autystycznego spektrum zaburzeń.
Brak wymagań wstępnych
ĆWICZENIA:
1) Analiza trudności w obszarze odbioru i przetwarzania bodźców sensorycznych u osób z autystycznego spektrum zaburzeń. 2) Nadwrażliwość i niedowrażliwość sensoryczna oraz ich wpływ na zachowanie i funkcjonowanie człowieka. 3) Zaburzenia sensoryczne a budowanie tożsamości. 4) Wpływ zaburzeń sensorycznych na występowanie zachowań trudnych. 5) Diagnoza procesów integracji sensorycznej. 6) Wykorzystanie metody integracji sensorycznej w procesie terapii osób z autystycznego spektrum zaburzeń.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z ćwiczeń: praca pisemna (na podstawie diagnozy procesów integracji sensorycznej opracowanie ćwiczeń stymulacyjnych oraz dostosowanie środowiska do potrzeb i ograniczeń osoby ze spektrum autyzmu wynikających z zaburzeń sensorycznych)
1. Ayres A J., Okuniewski J., Dziecko a integracja sensoryczna, Warszawa 2015.
2. Kranowitz C S., Nie – zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza
i postępowanie, Gdańsk 2012.
3. Przyrowski Z., Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii, Warszawa 2012.
4. Sher B., Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego, Gdańsk 2013.
5. Sacs O., Mężczyzna który pomylił swoją żonę z kapeluszem, Warszawa 2008.
1. Koomar J., Kranowitz C S., Integracja sensoryczna – odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycieli, Gdańsk 2014.
2. Miller L. J., Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Gdańsk 2014.
3. Wagh K., Borkowska M., Integracja sensoryczna na co dzień, Warszawa 2010.
4. Kranowitz C S., Nie – zgrane dziecko w świecie gier i zabaw, Gdańsk 2012.
5. Przyrowski Z., Kwestionariusz rozwoju sensomotorycznego, Warszawa 2013.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 17-05-2018 14:19)