SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot fakultatywny - Rozwój i wady rozwojowe człowieka |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LEK-RiWRC |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
Celem zajęć jest nauczenie studentów rozpoznawania fenotypu charakterystycznego dla wybranych wad występujących u pacjentów w różnym wieku oraz wyjaśnienie mechanizmów powstawania tych wad w przebiegu rozwoju ontogenetycznego. We wstępnych ćwiczeniach omówione zostaną rodzaje wad wrodzonych endo- i egzogenne czynniki odpowiedzialne za ich powstawanie oraz wady powstałe w początkowych okresach rozwoju wewnątrzmacicznego. Następnie kolejno wyjaśniony zostanie mechanizm powstawania wad narządów poszczególnych układów: sercowo-naczyniowego, pokarmowego, dokrewnego, oddechowego, moczowo-płciowego oraz ośrodkowego układu nerwowego. Szczególny nacisk będzie położony na implikacje kliniczne wynikające z wad powstałych na różnych etapach rozwoju.
Wiedza z zakresu anatomii i embriologii człowieka na poziomie szkoły średniej.
Program fakultetu obejmuje 10 spotkań, które odbywać się będą raz w tygodniu i będą miały formę seminariów poprzedzonych krótkim występem asystenta prowadzącego. Materiałem wykorzystanym w trakcie trwania ćwiczeń będą opracowane zadania multimedialne do samodzielnego rozwiązania przez studentów.
Celem zajęć jest nauczenie studentów mechanizmów powstawania wad wrodzonych w przebiegu rozwoju wewnątrzmacicznego. We wstępnym ćwiczeniu omówione zostaną rodzaje wad wrodzonych, endo- i egzogenne czynniki odpowiedzialne za ich powstawanie oraz wady powstałe w początkowych okresach rozwoju wewnątrzmacicznego. Następnie kolejno wyjaśniony zostanie mechanizm powstawania wad narządów poszczególnych układów: sercowo-naczyniowego, pokarmowego, dokrewnego, oddechowego, moczowo-płciowego oraz ośrodkowego układu nerwowego. Szczególny nacisk będzie położony na implikacje kliniczne wynikające z wad powstałych na różnych etapach rozwoju.
Po zakończonym kursie student będzie potrafił określić różnice między definicją wady genetycznej i wady wrodzonej. Będzie posiadał wiedzę z zakresu mechanizmów powstawania wad rozwojowych oraz ich konsekwencji. Będzie potrafił określić, jak pilnego zaopatrzenie wymaga określona wada oraz w jaki sposób można zapobiegać jej powstawaniu.
Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu i będą miały formę ćwiczeń poprzedzonych wstępem asystenta prowadzącego Materiałem wykorzystanym w trakcie trwania ćwiczeń będą schematy, animacje oraz specjalnie opracowane zadania multimedialne do samodzielnego rozwiązania przez studentów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wiedza i umiejętność jej zastosowania weryfikowana będzie na bieżąco w trakcie trwania zajęć w oparciu o wyniki zadań przygotowanych do każdego ćwiczenia oraz na podstawie wyniku sprawdzianu końcowego
konspekty przygotowane przez osoby prowadzące ćwiczenia
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 29-05-2018 13:06)