Poznanie czynników warunkujących zdrowie oraz znaczenia czynników chorobotwórczych (fizycznych, chemicznych i biologicznych) w środowisku.
Rozeznanie w możliwościach pomiarów zagrożeń zawodowych, jak i sposobów ochrony przed nimi (profilaktyka techniczna i medyczna). Znajomość prozdrowotnego stylu życia (w tym pracy oraz nauki)
Poznanie zasad profilaktyki i profilaktycznej opieki zdrowotnej w różnych okresach życia, jak i istoty promocji zdrowia. Znaczenie promocji zdrowia i profilaktyki chorób w aspekcie medycznym i środowiskowym.
Epidemiologia chorób infekcyjnych i cywilizacyjnych – Świat a Polska.
Wskaźniki demograficzne i ich znaczenie w medycynie i profilaktyce.
Zasady żywieniowe, niedobory żywienia, znaczenie diety dla zdrowia.
Wymagania wstępne
Znajomość anatomii, fizjologii i patofizjologii.
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do higieny (definicja zdrowia wg WHO, charakter interdyscyplinarny higieny jako dyscypliny naukowej z zakresu nauk medycznych). Promocja zdrowia. Higiena psychiczna.
Uwarunkowania stanu zdrowia. Problemy zdrowotne populacji.
Higiena żywności i żywienia.
Znaczenie chorobotwórcze czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych w środowisku.
Zaburzenia stanu zdrowia związane z jakością środowiska i czynnikami społeczno-ekonomicznymi. Środowiskowe uwarunkowania zdrowia.
Higiena środowiska człowieka (pojęcie ekologii, elementy środowiska naturalnego)
Podstawy higieny pracy. Problemy higieniczno-sanitarne w placówkach opieki zdrowotnej. Ergonomia.
Zagrożenia zdrowia na stanowiskach pracy – ryzyko zawodowe.
Higiena pomieszczeń służby zdrowia (gabinety lekarskie, zabiegowe, sale operacyjne). Choroby zawodowe i parazawodowe.
Środowisko pracy – czynniki szkodliwe.
Zjawiska demograficzne a demografia lekarska. Mierniki zdrowia.
Medycyna różnych okresów życia.
Struktura i zadania stacji sanitarno-epidemiologicznej.
Podstawowe typy zjawisk epidemiologicznych i metody ich badania.
Medycyna oparta na dowodach.
Epidemiologia chorób niezakaźnych i zakaźnych – epidemie, proces epidemiczny, dochodzenie i nadzór epidemiologiczny.
Zatrucia pokarmowe.
Epidemiologia nowotworów.
Metody kształcenia
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń przy pomocy dyskusji i prezentacji multimedialnych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład – zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na egzaminowanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji w oparciu o regulamin zdalnego egzaminowania. Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne i pisemne. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25
stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Marcinkowski JT (red). Higiena, profilaktyka i organizacja w zawodach medycznych. Wyd. Lekarskie PZWL Warszawa 2003.
Kwartalnik „Problemy Higieny i Epidemiologii” – www.phie.pl
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.