SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Chirurgia - neurochirurgia |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LEK-CHNE |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem kształcenia jest poznanie najczęstszych chorób w neurochirurgii, z oceną wskazań do leczenia operacyjnego. Poznanie zasad rozpoznawania i postępowania z pacjentem ze wzmożonym ciśnieniem śródczaszkowym i w urazach czaszkowo-mózgowych, a także kwalifikowanie chorych neurologicznie do leczenia operacyjnego. Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w neurochirurgii. Nabycie przez studenta podstawowych umiejętności niezbędnych w prowadzeniu badań klinicznych oraz integracji wiedzy i umiejętności klinicznych z dowodami naukowymi.
Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, farmakologii, propedeutyki chirurgii, propedeutyki pediatrii i propedeutyki chorób wewnętrznych, patomorfologii, radiologii.
Zakres tematyczny wykładów:
Zakres tematyczny ćwiczeń:
C1. Zapoznanie studentów z podstawowymi schorzeniami układu nerwowego wymagającymi leczenia operacyjnego.
C2. Poznanie następstw urazów czaszkowo-mózgowych i kręgosłupa oraz nerwów obwodowych.
C3. Umiejętność posługiwania się nowoczesnymi metodami diagnostyki obrazowej w schorzeniach centralnego układu nerwowego i kręgosłupa.
C4. Zapoznanie studentów z zasadami rozpoznawania i leczenia (operacyjnego i farmakologicznego) zespołu nadciśnienia wewnątrzczaszkowego oraz prowadzenie karty nadzoru neurochirurgicznego.
C5. Poznanie najczęstszych powikłań po operacjach neurochirurgicznych oraz zasad rozpoznawania śmierci mózgu.
Ćwiczenia prowadzone w grupach 5-osobowych na oddziale neurochirurgii i w poradni neurochirurgicznej z udziałem studenta w operacji na bloku operacyjnym. Wykłady odbywają się w formie prezentacji multimedialnych i mogą być realizowane w formie prezentacji multimedialnych, również z wykorzystaniem platformy e-learningowej i/lub wskazanego komunikatora internetowego.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Nieobecności student odrabia z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Dopuszcza się limit dwóch usprawiedliwionych nieobecności. Usprawiedliwienie odpowiednim dokumentem poświadczającym chorobę (zwolnienie lekarskie) lub wypadek losowy należy przedstawić prowadzącemu zajęcia w ciągu 3 dni roboczych od zdarzenia. Nieobecności nieusprawiedliwione oznaczają brak możliwości zaliczenia przedmiotu.
Przygotowanie do ćwiczeń weryfikowane w formie ustnej lub pisemnej przez prowadzącego zajęcia. Zaliczenie końcowe w formie testowej. Uzyskanie 70% prawidłowych odpowiedzi jest warunkiem zaliczenia testu. Do testu końcowego student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń. Zaliczenia zajęć dokonuje prowadzący na podstawie obecności, aktywności na zajęciach i obserwacji prowadzącego.
Ocena końcowa to wynik z testu końcowego: Test 40 pytań jednokrotnego wyboru; zalicza 70% poprawnych odpowiedzi: 70%-75% - dst; 76%-79%- dst+; 80%-90%- db; 86%-98%- db+; 98%-100%- bdb.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Lindsay Kenneth W. i wsp. Neurologia i neurochirurgia. Wyd. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2011
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-09-2022 18:05)