Przedmiot fakultatywny - Muzykoterapia - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Przedmiot fakultatywny - Muzykoterapia
Kod przedmiotu
12.9-WL-LEK-Muz
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Lekarski
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr
8
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obieralny
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
prof. dr hab. Andrzej Tuchowski
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
30
2
30
2
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy na temat interrelacji pomiędzy światem muzyki a szeroko pojętej medycyny, ze szczególnym uwzględnieniem podstawowych założeń współczesnej muzykoterapii, a zwłaszcza programowania muzykoterapeutycznego jako jej najbardziej „muzycznego” komponentu.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Muzyka a terapia – kontekst historyczny.
Emocjonalny kontekst dzieła muzycznego a programowanie muzyki do działań terapeutycznych.
XX-wieczne teorie mechanizmu generowania emocji przez muzykę: Z. Freud i szkoła psychoanalityczna (T. Reik, H. Keller), E. Kurth i estetyka energetyczna, teoria intonacji B. Asafiewa, teoria formy znaczącej S. Langer, psychologiczna teoria implikacji-realizacji Leonarda Meyera.
Muzyka jako przekaźnik i generator emocji w świetle wiedzy współczesnej – od koncepcji psychologicznych (J. Levinson) do osiągnięć nowoczesnej neurologii (interdyscyplinarny zespół R. Zatorre).
Dzieła muzyczne, które powstały pod wpływem dramatycznych okoliczności i wielkich napięć emocjonalnych: od autoterapii wielkich kompozytorów do zastosowań w programach terapeutycznych.
Dzieła muzyczne, które powstały pod wpływem straty najbliższych – działania twórcze jako akt autoterapii.
Dzieła muzyczne, które powstały w reakcji na niepowodzenia uczuciowe.
Muzyka jako obraz niestabilności emocjonalnej i skłonności samobójczych: przypadek Piotra Czajkowskiego.
Depresja a terapia dra N. Dahla przy pomocy muzyki i seansu hipnotycznego: przypadek Sergiusza Rachmaninowa.
Muzyczne obrazy obsesji: przypadek Gustava Mahlera w psychoanalitycznej interpretacji Freuda.
Muzyka a dylematy egzystencjalno-światopoglądowe: przypadek Mieczysława Karłowicza.
Muzyczne obrazy natury a programy terapeutyczne.
Muzyczne obrazy wielkich metropolii.
Dwudziestowieczne dźwiękowe obrazy wielkiej wojny.
Muzyka skupienia, kontemplacji i wyobrażeń mistycznych.
Muzyka dla dzieci i „o dzieciach”.
Metody kształcenia
Wykład, dyskusja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Przygotowanie referatu/esseju z zakresu wskazanej literatury przedmiotu.
Literatura podstawowa
Metera A, Muzyka w medycynie i w edukacji, Leszno 2006.
Natanson T., Programowanie muzyki terapeutycznej, Wrocław 1992.
Tuchowski A., Emocjonalny i semantyczny kontekst dzieła muzycznego a programowanie muzykoterapeutyczne, [w:] Sztuka w kontekście oddziaływania na człowieka, red. L. Kataryńczuk-Mania, J. Karcz, Zielona Góra 2006.
Kukiełczyńska K., Kompozycja a muzykoterapia, „ Muzykoterapia Polska” nr 2 (6) 2003, Wrocław, s.23-29.
Literatura uzupełniająca
Tuchowski A., Dzieło operowe w perspektywie psychoanalitycznej – Hans Keller a psychoanalityczna interpretacja oper Benjamina Brittena, [w:] Teorie opery, red. M. Jabłoński, Poznań 2004, s. 333-356.
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 15-11-2018 12:26)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.