SylabUZ

Generate PDF for this page

Mathematics - course description

General information
Course name Mathematics
Course ID 01.3-WZS-ŻCZP-M
Faculty The Branch Faculty of the University of Zielona Góra in Sulechów
Field of study Human nutrition
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jan Szajkowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem jest uzyskanie przez studenta umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia podstawowych zagadnień matematycznych wymienionych w zakresie tematycznym przedmiotu właściwych dla studiowanego  kierunku  studiów – Żywienie człowieka i dietoterapia.

Prerequisites

Matematyka w zakresie szkoły ponadgimnazjalnej.

Scope

Wykłady:

  1. Elementy logiki (Zdanie w matematyce, wartość logiczna zdania, funktory zdaniotwórcze. Uwagi o dowodzeniu twierdzeń w matematyce. Warunek dostateczny i konieczny. Kwantyfikatory. Zbiory; iloczyn kartezjański. Zasada indukcji zupełnej.
  2. Przykłady zastosowań elementarnych funkcji.
  3. Granica ciągu i jej własności (jednoznaczność granicy, zbieżność a ograniczoność, działania na granicach, twierdzenie o trzech ciągach, zbieżność ciągu monotonicznego i ograniczonego, liczba e, granica w sensie niewłaściwym, podciąg
     i jego granica)
  4. Granica i ciągłość funkcji rzeczywistej jednej zmiennej. Granice jednostronne, nieskończone i w nieskończoności. Granice niektórych funkcji elementarnych. Własności funkcji ciągłych na przedziałach.
  5. Określenie i interpretacje pochodnej funkcji rzeczywistej jednej zmiennej w punkcie. Różniczkowalność funkcji na zbiorze. Ciągłość
    a różniczkowalność. Podstawowe reguły różniczkowania. Podstawowe twierdzenia w rachunku różniczkowym. Zastosowania pochodnej  do badania monotoniczności funkcji.  Ekstrema lokalne i globalne funkcji. Pochodne wyższych rzędów. Wzór Taylora. Wypukłość, wklęsłość i punkty przegięcia wykresu funkcji. Reguła de L’Hospitala. Przebieg zmienności funkcji.
  6. Określenie i własności całki nieoznaczonej. Podstawowe metody wyznaczania całek nieoznaczonych
  7. Całka oznaczona z funkcji ciągłej i jej własności.  Informacja o całce Riemanna. Zastosowania całki oznaczonej.  Całki niewłaściwe.
  8. Macierze i wyznaczniki (macierz i jej własności, działania algebraiczne na macierzach; wyznacznik macierzy i jej własności; macierz odwrotna, rząd macierzy). Układy równań liniowych (tw. Cramera, tw.Kroneckera-Capellego)
  9. Geometria analityczna w R3 (rachunek wektorowy– iloczyn skalarny, wektorowy, mieszany– zastosowania; płaszczyzna i prosta w przestrzeni R3).

 

 

Ćwiczenia:

  1. Moduł liczby rzeczywistej. Zbiory ograniczone i nieograniczone, kresy zbiorów, otoczenie i sąsiedztwo punktu). Funkcje (przegląd ważniejszych własności funkcji: dziedzina i zbiór wartości funkcji, funkcje ograniczone i nieograniczone, funkcja złożona, obcięcie, sklejenie, rozszerzenie funkcji, funkcje różnowartościowe i typu „na”, funkcja odwrotna. Funkcje monotoniczne, parzyste i nieparzyste, okresowe.
  2. Przegląd funkcji elementarnych. (Informacyjnie:  wielomiany i funkcje wymierne, funkcje potęgowe, funkcje wykładnicze i logarytmiczne, funkcje trygonometryczne – część materiału, wskazana przez wykładowcę, winna być opanowana przez studenta samodzielnie, na podstawie materiałów wskazanych przez wykładowcę).
  3. Obliczanie elementarnych granic ciągów z wykorzystaniem działań na granicach, twierdzenia o trzech ciągach oraz związanych z liczbą e. Obliczanie granic w sensie niewłaściwym, uzasadnianie na prostych przykładach, że ciąg nie posiada granicy.
  4. Obliczanie granic podstawowych funkcji rzeczywistych jednej zmiennej. Obliczanie elementarnych granic jednostronnych, nieskończonych
     i w nieskończoności. Badanie ciągłości funkcji rzeczywistej jednej zmiennej w punkcie i na zbiorze. Wykorzystanie własności  funkcji ciągłych do uzasadniania istnienia pierwiastków.
  5. Obliczanie pochodnych elementarnych funkcji rzeczywistych jednej zmiennej z wykorzystaniem  podstawowych reguł różniczkowania. Badanie monotoniczności. Zastosowanie rachunku różniczkowego do obliczania ekstremów lokalnych i globalnych elementarnych funkcji. Obliczanie pochodnych wyższych rzędów. Przykłady zastosowania wzoru Taylora.  Zastosowanie rachunku różniczkowego do badania wypukłości, wklęsłości i punktów przegięcia wykresu funkcji. Zastosowanie reguły de L’Hospitala do obliczania podstawowych granic.  Badanie przebiegu zmienności funkcji.
  6. Wyznaczanie elementarnych całek nieoznaczonych.
  7. Obliczanie całek oznaczonych z funkcji ciągłej. Zastosowania całek oznaczonych. 
  8. Działania algebraiczne na macierzach. Obliczanie wyznaczników. Wyznaczanie macierzy odwrotnej. Rozwiązywanie układów równań liniowych z wykorzystaniem twierdzenia Cramera i  twierdzenia Kroneckera-Capellego.
  9. Geometria analityczna w R3 (Zastosowania rachunku wektorowego do badania równoległości i prostopadłości wektorów, obliczania kątów między wektorami oraz do badania liniowej niezależności wektorów. Obliczanie Iloczynów wektorów. Zastosowania iloczynu wektorowego i mieszanego do obliczania pola trójkąta i równoległoboku. Płaszczyzna i prosta w przestrzeni R3).

Teaching methods

  • Metody podające:
  • wykład informacyjny;
  • wykład konwersatoryjny; 
  • wykład problemowy.
  • Metody poszukujące:
  • ćwiczenia – rozwiązywanie typowych zadań ilustrujących tematykę przedmiotu,
  • ćwiczenia na zastosowanie teorii, rozwiązywanie zadań problemowych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • Trzy kolokwia z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na sprawdzenie, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym.
  • Egzamin pisemny i ustny.

Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i oceny z egzaminu.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. 

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu.

Recommended reading

.R.Leitner, Zarys matematyki wyższej (cz.I i II), WNT, W-wa, 2017; (cz.III – 2012)

2.R.Leitner, W. Matuszewski, Z Rojek, Zadania z matematyki wyższej  (cz.I i II), WNT, W-wa, 2013

3.W.Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach (cz.I),  PWN, W-wa, 2015

Further reading

D.A.McQarrie, Matematyka dla przyrodników i inżynierów, t.1, PWN, Warszawa, 2018

 

Notes


Modified by dr inż. Anna Gawrońska (last modification: 27-12-2018 18:40)