SylabUZ
Wydział Nauk Biologicznych
semestr zimowy 2018/2019
Turystyka i rekreacja - pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Metodyka turystyki szkolnej
Metodyka turystyki szkolnej - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Metodyka turystyki szkolnej
Kod przedmiotu
04.4-WZS-TiRP-MTS
Wydział
Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek
Turystyka i rekreacja
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
6
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
prof. dr hab. Pola Kuleczka
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Laboratorium
15
1
-
-
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia
15
1
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Znajomość zasad organizowania turystyki i krajoznawstwa w szkołach.
Umiejętność doboru metod oraz form uprawiania turystyki oraz krajoznawstwa;
Umiejętność zaplanowania, przygotowania, przeprowadzenia oraz podsumowania wycieczki szkolnej;
Umiejętność opracowania programu wycieczki;
Wiedza nt. możliwości wykorzystania ścieżek edukacyjnych w popularyzowaniu turystyki i krajoznawstwa „poza ławką szkolną”;
Znaczenie zbieractwa i kolekcjonerstwa w uprawianiu turystyki i krajoznawstwa w szkołach;
Odznaki turystyki kwalifikowanej oraz odznaki krajoznawcze i ich znaczenie w uprawianiu turystyki i krajoznawstwa wśród dzieci i młodzieży.
Wymagania wstępne
Zapisz zmiany
Znajomość zagadnień z zakresu turystyki, krajoznawstwa oraz regionalizmu, realizowanych na zajęciach z Krajoznawstwa i Regionalistyki .
Zakres tematyczny
Wykłady:
Wyjaśnienie podstawowych pojęć
Wybrane problemy z historii turystyki polskiej – formy i metody.
Walory turystyki i krajoznawstwa w szkole.
Rola turystyki szkolnej w przezwyciężaniu braku wrażliwości na piękno przyrody i sztuki.
Metodyka wycieczkowania. Istota przekazu słownego podczas wycieczek szkolnych.
Kształtowanie postaw młodzieży szkolnej i zaspokajanie jej potrzeb jako rezultat lekcji poza ławką szkolną.
Aktywność turystyczna a zdrowotne walory wychowania.
Znaczenie turystyki szkolnej w społeczno-narodowym wychowaniu młodzieży.
Ćwiczenia:
I. Podstawowe zagadnienia, dotyczące metodyki turystyki szkolnej.
Turystyka w szkole:
uregulowania prawne, dotyczące turystyki i krajoznawstwa w nauczaniu dzieci i młodzieży;
funkcje turystyki, zawarte w programach nauczania w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole średniej.
Zagadnienia metodyczne.
Wycieczka:
rola wycieczek w edukacji dzieci i młodzieży;
rodzaje wycieczek szkolnych;
etapy przygotowań (cele oraz plan wycieczki);
przeprowadzenie wycieczki;
podsumowanie wycieczki.
Obóz wędrowny:
obóz wędrowny jako forma letniego wypoczynku dzieci i młodzieży;
określenie celów edukacyjnych podczas pracy nad zorganizowaniem letniego obozu;
program obozu wędrownego;
opieka i bezpieczeństwo podczas wyjazdu.
3. Pozostałe rodzaje edukacji turystyczno-krajoznawczej w szkole:
rajdy, zimowiska, konkursy wiedzy o Polsce i regionie najbliższym;
odznaki turystyczne (istota i cele zdobywania odznak turystycznych, system odznak turystycznych).
4. Rola organizacji turystycznych w procesie edukacji dzieci i młodzieży:
Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (Szkolne Koło Krajoznawczo-Turystyczne PTTK);
Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych,
Związek Harcerstwa Polskiego.
Metody kształcenia
Wykład, dyskusja, praca z książką;
Klasyczna metoda problemowa, burza mózgów
Metoda realizacji zadań
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną – ocena jest średnią ocen z zaliczenia ćwiczeń i wykładów
Literatura podstawowa
DENEK KAZIMIERZ, Krajoznawstwo i turystyka w wychowaniu dzieci i młodzieży szkolnej . Warszawa 1989;
DENEK KAZIMIERZ, Wycieczki we współczesnej szkole . Poznań 1997;
HARAJDA RYSZARD, Turystyka i krajoznawstwo w szkole . Zielona Góra 1998;
Krajoznawstwo i turystyka w szkole . Poradnik. Pod red. Andrzeja Gordona. Warszawa 2003;
KRUCZEK ZYGMUNT, ZDEBSKI JANUSZ, Metodyka organizacji wycieczek i imprez górskich . Warszawa-Kraków 1984;
Sztuka bycia nauczycielem . Pod red. Bronisławy Dymary. Cieszyn 1993;
Literatura uzupełniająca
DENEK KAZIMIERZ, Poradnik dla organizatorów wycieczek szkolnych . Warszawa 1985;
FURMANEK WALDEMAR, Człowiek – społeczeństwo – wychowanie . Rzeszów 1995;
KRUCZEK ZYGMUNT, KUREK ARTUR, NOWACKI MAREK, Krajoznawstwo. Zarys teorii i metodyki . Kraków 2003;
RADZIEWICZ JULIAN, Edukacja alternatywna . Warszawa 1992.
Uwagi
Zmodyfikowane przez doc. dr Krzysztof Dzieńdziura (ostatnia modyfikacja: 08-01-2019 09:51)