SylabUZ

Generate PDF for this page

Biomedical aspects of human growth, development and education - course description

General information
Course name Biomedical aspects of human growth, development and education
Course ID 05.0-WP-PSP-Biom
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ
  • dr Ewa Skorupka
  • dr Hanna Uździcka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z aspektami i czynnikami rozwoju biologicznymi człowieka. Zdobycie wiedzy w zakresie rozwoju struktury i funkcji w ontogenezie (w okresie prenatalnym i postnatalnym). Zapoznanie z metodami oceny wieku rozwojowego oraz umiejętność praktycznej oceny procesów wzrastania dziecka. Zdobycie wiedzy dotyczącej problemów biokulturowych (ekologii żywienia, ekologii zdrowia i chorób), a także międzypokoleniowych zmian w przebiegu ontogenezy.

Prerequisites

Wiedza z zakresu przedmiotów: Biologia (w tym dotycząca budowy i funkcji układów człowieka), higiena oraz zachowania prozdrowotne.

Scope

Wykłady: Rozwój jako przedmiot badań naukowych. Definicje i zakres pojęć związanych z ontogenezą człowieka. Aspekty rozwoju (jakościowe, ilościowe i energetyczno-informacyjne). Czynniki rozwoju osobniczego człowieka (endogenne genetyczne, endogenne paragenetyczne, egzogenne, tryb i styl życia). Periodyzacja rozwoju. Charakterystyka rozwoju osobniczego człowieka w okresie prenatalnym i postnatalnym. Wiek rozwojowy i metody jego oceny (wiek morfologiczny, kostny, zębowy, drugorzędnych cech płciowych, fizjologiczny, sprawności fizycznej). Metody kontroli i normy oceny procesów wzrastania. Praktyczna ocena procesów wzrastania dziecka (metoda tablic Pirqueta, siatek centylowych, skorelowanych cech, morfologiczna, wskaźników proporcji ciała). Inne kryteria oceny wieku rozwojowego. Tendencja przemian – składowe i przyczyny (akceleracja rozwoju, zmiana kolejności niektórych etapów rozwojowych, retardacja procesów inwolucyjnych).

Ćwiczenia: Rozwój struktury i funkcji w ontogenezie. Dymorfizm płciowy człowieka. Fizjopatologia rozwoju. Czynniki kształtujące zdrowie człowieka. Postawa ciała. Cykle i biorytmy w rozwoju ontogenetycznym człowieka. Biologiczne determinanty zachowań. Problemy biokulturowe (ekologia żywienia, ekologia zdrowia i chorób, społeczeństwo postindustrialne, globalizacja).

Teaching methods

Wykład: metoda podająca, poglądowa (plansze, rzutopisy), projekcja multimedialna (filmy, przeźrocza).

Ćwiczenia: obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, pomiar, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, metoda projektowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnym z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 51% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Zaliczenie ćwiczeń. Warunkiem uzyskania zaliczenia są pozytywne oceny z wejściówek, kolokwiów, zadań praktycznych (indywidualnych, zespołowych), a także aktywność na zajęciach. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnie z podanymi kryteriami. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 51% punktów. Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: 1-  średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50 % oceny) oraz 2- ocenę zaliczenia pisemnego (50 %).

Zaliczenie przedmiotu. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z egzaminu i ćwiczeń.

Recommended reading

Bartel H.: Embriologia. Podręcznik dla studentów. PZWL, Warszawa  2007.

2.  Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet Zielonogórski , Zielona Góra 2007.

3. Malinowski A., Tatarczuk  J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów. Uniwersytet Zielonogórski , Zielona Góra 2008.

4. Mięsowicz I. (red.): Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od narodzin do dorosłości. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2001.

5.  Osiński W.: Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003.

6. Tatarczuk J., Asienkiewicz R., Wandycz A.: Struktura somatyczna i  aktywność motoryczna w ujęciu rytmów sezonowych wśród młodzieży akademickiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.

7. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka. Podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia. PWN, Warszawa 2005.

8.  Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Podręcznik dla studentów.  PWN, Warszawa 2008.

Further reading

Bochenek A., Reicher M.: Anatomia człowieka, PZWL, Warszawa 2004.

Izdebski Z. (red.): Zagrożenia okresu dorastania. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2008.

Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Traczyk W. Z.: Fizjologia człowieka w zarysie. PZWL, Warszawa 1989.

Wolański N.: Ekologia człowieka. PWN, Warszawa 2008.

 

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 29-04-2019 08:08)