SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika społeczna |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PSP-PedS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest umiejętność definiowania i opisywania środowisk wychowawczych przez studenta, rozpoznawania problemów w nich występujących. Student również umie rozpoznać i wyjaśnić zakres oddziaływań wychowawczych środowisk kształtujących życie jednostek i grup społecznych. Student potrafi przedstawić działania pedagoga społecznego w różnych obszarach – edukacji, opieki, pracy socjalnej oraz animacji społeczno – kulturalnej. Student umie wskazać, jakie instytucje socjalne i kulturalne wspierają rozwój dzieci i młodzieży oraz ludzi dorosłych. Student potrafi analizować zjawiska wpływające na życie społeczne tj.: bezrobocie, bezdomność, ubóstwo, emigracja zarobkowa czy medialna dominacji form spędzania czasu wolego.
Brak.
1. Pedagogika społeczna i jej problematyka
Rozwój pedagogiki społecznej w Polsce. Przyczyny wyodrębnienia się pedagogiki społecznej. Zadania, zakres i działy pedagogiki społecznej. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej. Czołowi przedstawiciele pedagogiki społecznej.
2. Konteksty metodologiczne pedagogiki społecznej. Związki pedagogiki społecznej z innymi dyscyplinami. Metody i techniki badań stosowanych w pedagogice społecznej.
3. Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne, szkoła, zakład pracy.
4. Problemy współczesnego społeczeństwa:
• ubóstwo i bezdomność jako zjawisko i problem społeczny;
• wybrane zagadnienia bezrobocia;
• agresja i nietolerancja jako mechanizmy zagrożenia ładu społecznego;
• emigracja zarobkowa i jej społeczne skutki;
• medialna dominacji form spędzania czasu wolego;
• przemoc jako zjawisko społeczne;
• niepełnosprawność jako problem społeczny;
• zjawisko samotności;
• żal po stracie, czyli o przeżywaniu żałoby;
• czas wolny współcześnie;
• starość jako problem społeczny.
Wykład konwencjonalny, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z książką, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: Wykłady kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny lub ustny (w zależności od prowadzącego wykłady) z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi na pytania.
Zaliczenie z ćwiczeń: Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.
Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.
Cichosz M. , Pedagogika społeczna w latach 1945-2005, Toruń 2007.
Gorniakowska E., Radziewicz – Winnicki A. (red.), Pedagogika społeczna, Katowice 1999.
Kawula S. (red.), Studia z pedagogiki społecznej, Olsztyn 1996.
Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 1,2 Warszawa 2003.
Lalak D., Piech T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999.
Marynowicz – Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1,2 Warszawa 2007.
Marynowicz – Hetka E. i in. (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka. Stan i perspektywy, Łódź 1998.
Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2006.
Przecławska A. (red.), Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań, Warszawa 1996.
Radziewicz – Winnicki A., Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
Radziewicz – Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2005.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-04-2019 12:20)