SylabUZ
Course name | Development and personality psychology |
Course ID | 14.4-WP-PSP-PsPO |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Social work |
Education profile | practical |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy o przedmiocie badań psychologii rozwojowej, kluczowych pojęciach i teoriach rozwoju psychicznego i teorii osobowości oraz ukształtowanie podstawowych schematów myślenia o mechanizmach rozwoju osobowości.
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu psychologii ogólnej.
Treści wykładów
Przedmiot i podstawowe pojęcia psychologii osobowości. Psychologia osobowości jako subdyscyplina psychologii.
Studiowanie osobowości - teoria, zastosowanie (style terapii wynikające z gł. nurtów teoretycznych), procedury badania osobowości. Freuda teoria osobowości – 5 modeli: dynamiczny, ekonomiczny, topograficzny, strukturalny, rozwojowy. Wybrane, współczesne przykłady adaptacji koncepcji psychodynamicznych. Osobowość jako końcowy produkt systemu nawyków a osobowość jako zbiór wzorców zachowania. Teorie społecznego uczenia się jako poszerzenia paradygmatu behawioryzmu radykalnego: model wzajemnego determinizmu A.Bandury, koncepcja zachowania potencjalnego J.Rottera. Zastosowanie teorii behawiorystycznej: modyfikacja zachowania. Carla Rogersa teoria osobowości. Osobowość a kontrola i samoregulacja. Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju procesów percepcyjnych i umysłowych. Wybrane teorie rozwoju poznawczego dziecka.
Treści ćwiczeń
Rozwój jako proces zmian wielowymiarowych i wielokierunkowych, dokonujących się w ciągu całego życia w zależności od indywidualnych i środowiskowych zasobów, którymi jednostka dysponuje w swych aktywnych interakcjach z otoczeniem Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju emocjonalno-motywacyjnego. Przywiązanie, empatia, role społeczne. Wybrane teorie rozwoju osobowości. Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju społeczno-moralnego. Wybrane teorie rozwoju społeczno-moralnego: w psychoanalizie, teorii uczenia się , teorii ról społecznych oraz koncepcje poznawczo-rozwojowe. Wybrane zagadnienia związane z nietypowym przebiegiem rozwoju psychicznego. Deregulacja cyklu życia społecznego i rozwoju psychicznego jednostki: podejście społeczne do badań nad rozwojem człowieka; rola rodziny i grupy rówieśniczej (w różnym wieku życia) w kształtowaniu się zmian w różnych obszarach funkcjonowania i rozwoju jednostki, głównie społeczno-emocjonalnym i psycho-seksualnym.
Wykład konwencjonalny i problemowy, praca z książką, klasyczna metoda problemowa
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie wykładów: metodą weryfikacji efektów kształcenia będzie egzamin przeprowadzony w formie testu. Zaliczenie uzyska student uzyskujący minimalnie 70% punktów.
Zaliczenie z ćwiczeń: wymagane będzie aktywne uczestnictwo w zajęciach i znajomość treści merytorycznych wymaganych w programie, umiejętność analitycznego myślenia przy omawianiu materiału teoretycznego.
Ocena końcowa: oceną końcową będzie ocena z egzaminu.
Hall, Lindzey i Campbell (2004). Teorie osobowości. Warszawa: PWN
Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.
Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.) (2001). Psychologia rozwoju człowieka, tom 2. Warszawa: PWN
Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka, tom 3. Warszawa: PWN
Turner, S. J. i Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP
Vasta, R, Haith, M.M. i Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP
Modified by mgr Konrad Opaliński (last modification: 25-04-2019 20:34)