SylabUZ

Generate PDF for this page

Development and personality psychology - course description

General information
Course name Development and personality psychology
Course ID 14.4-WP-PSP-PsPO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Konrad Opaliński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy o przedmiocie badań psychologii rozwojowej, kluczowych pojęciach i teoriach rozwoju psychicznego i teorii osobowości oraz ukształtowanie podstawowych schematów myślenia o mechanizmach rozwoju osobowości.

Prerequisites

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu psychologii ogólnej.

Scope

Treści wykładów

Przedmiot i podstawowe pojęcia psychologii osobowości. Psychologia osobowości jako subdyscyplina psychologii.
Studiowanie osobowości - teoria, zastosowanie (style terapii wynikające z gł. nurtów teoretycznych), procedury badania osobowości. Freuda teoria osobowości – 5 modeli: dynamiczny, ekonomiczny, topograficzny, strukturalny, rozwojowy. Wybrane, współczesne przykłady adaptacji koncepcji psychodynamicznych. Osobowość jako końcowy produkt systemu nawyków a osobowość jako zbiór wzorców zachowania. Teorie społecznego uczenia się jako poszerzenia paradygmatu behawioryzmu radykalnego: model wzajemnego determinizmu A.Bandury, koncepcja zachowania potencjalnego J.Rottera. Zastosowanie teorii behawiorystycznej: modyfikacja zachowania. Carla Rogersa teoria osobowości. Osobowość a kontrola i samoregulacja. Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju procesów percepcyjnych i umysłowych. Wybrane teorie rozwoju poznawczego dziecka.

Treści ćwiczeń

Rozwój jako proces zmian wielowymiarowych i wielokierunkowych, dokonujących się w ciągu całego życia w zależności od indywidualnych i środowiskowych zasobów, którymi jednostka dysponuje w swych aktywnych interakcjach z otoczeniem Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju emocjonalno-motywacyjnego. Przywiązanie, empatia, role społeczne. Wybrane teorie rozwoju osobowości. Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju społeczno-moralnego. Wybrane teorie rozwoju społeczno-moralnego: w psychoanalizie, teorii uczenia się , teorii ról społecznych oraz koncepcje poznawczo-rozwojowe. Wybrane zagadnienia związane z nietypowym przebiegiem rozwoju psychicznego. Deregulacja cyklu życia społecznego i rozwoju psychicznego jednostki: podejście społeczne do badań nad rozwojem człowieka; rola rodziny i grupy rówieśniczej (w różnym wieku życia) w kształtowaniu się zmian w różnych obszarach funkcjonowania i rozwoju jednostki, głównie społeczno-emocjonalnym i psycho-seksualnym.

 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny i problemowy, praca z książką, klasyczna metoda problemowa

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: metodą weryfikacji efektów kształcenia będzie egzamin przeprowadzony w formie testu. Zaliczenie uzyska student uzyskujący minimalnie 70% punktów. 
Zaliczenie z ćwiczeń:  wymagane będzie aktywne uczestnictwo w zajęciach i znajomość treści merytorycznych wymaganych w programie, umiejętność analitycznego myślenia przy omawianiu materiału teoretycznego.
Ocena końcowa: oceną końcową będzie ocena z egzaminu. 
 

Recommended reading

Hall, Lindzey i Campbell (2004). Teorie osobowości. Warszawa: PWN
Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.
Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.) (2001). Psychologia rozwoju człowieka, tom 2. Warszawa: PWN
Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka, tom 3. Warszawa: PWN

 

Further reading

Turner, S. J. i Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP
Vasta, R, Haith, M.M. i Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP
 

Notes


Modified by mgr Konrad Opaliński (last modification: 25-04-2019 20:34)