SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy socjalnej |
Kod przedmiotu | 14.5-WP-PSP-MPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z tradycyjnymi i najnowszymi metodami i technikami pracy socjalnej stosowanymi w pracy z jednostkami, grupami i społecznościami, rozwijanie umiejętności doboru adekwatnych do indywidualnych sytuacji metod postępowania.
Brak
Proces postępowania metodycznego w pracy socjalnej. Klasyczne metody pracy socjalnej-geneza i rozwój. Podstawy diagnozowania w pracy socjalnej (cele, etapy i aspekty diagnozy socjalnej, przegląd technik i narzędzi diagnostycznych, techniki graficzne). Specyfika diagnozy indywidualnej, diagnozy rodziny, małej grupy społecznej i społeczności lokalnej. Metodyczne aspekty projektowania działań socjalnych (projekty indywidualne i instytucjonalne). Kontrakt w pracy socjalnej. Ewaluacja i ocena działań socjalnych. Elementy metodyki Pracy Socjalnej Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (PSR). Doskonalenie umiejętności metodą warsztatową z zastosowaniem symulacji, dramy i analizy przypadków.
Wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia – metody ekspresyjne, symulacje, praca z przypadkiem, projektowanie
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem w formie pisemnej - test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu; minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 50% punktów.
Zaliczenie z ćwiczeń: efekty kształcenia będą weryfikowane trzema sposobami: ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena prezentacji indywidualnej diagnozy socjalnej dla wybranej rodziny lub osoby wraz z proponowanymi działaniami wspierającymi; kolokwium w formie testu z progami punktowymi(pytania zamknięte i otwarte) z zakresu tematyki objętej ćwiczeniami - minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 50% punktów; 70% oceny końcowej stanowi ocena z testu, pozostałe 30% stanowić będą inne wskazane oceny cząstkowe.
Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.
Szczepkowski J. , Praca socjalna- podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń 2010
Egan G., Kompetentne pomaganie, Poznań 2002
Geldard K., Geldard D., Rozmowa, która pomaga, Gdańsk 2004
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, Warszawa 2006
Robertis Ch., Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa 1996
Robertis Ch., Pascal H., Postępowanie metodyczne w pracy z grupami i społecznościami, Warszawa 1997
Nocuń A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Warszawa 1995.
Ryś M., Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa 2009
Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Lipowicz (ostatnia modyfikacja: 16-04-2019 17:53)