SylabUZ

Generate PDF for this page

Theory and Methodology of Counselling - course description

General information
Course name Theory and Methodology of Counselling
Course ID 05.9-WP-PSP-TPP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marcin Szumigraj
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Student potrafi: zaprezentować współczesne stanowiska teoretyczne z zakresu teorii i praktyki poradnictwa profesjonalnego i nieprofesjonalnego; potrafi porównać i powiązać podstawy teoretyczne poradnictwa z poradniczą praktyką, zna metody pracy doradczej, potrafi zaprojektować 

Prerequisites

Znajomość podstaw psychologii, socjologii, filozofii, pedagogiki

Scope

Teoretyczne podstawy poradnictwa z uwzględnieniem koncepcji poradnictwa życia, poradnictwa życiowego i biodromalnego. Koncepcje poradnictwa w kontekście filozoficznych podstaw koncepcji człowieka i jego roli w świecie. Rola i miejsce poradnictwa w życiu jednostki, poradnictwo rozumiane jako pomoc społeczna, jako działanie instytucjonalne realizowane w instytucjach pomocy społecznej, instytucjach edukacyjnych, opiekuńczych, poradniach, mediach czy w codzienności.

Teaching methods

Gra symulacyjna, analiza materiałów faktograficznych (dokumentów instytucji poradniczych) wykład, prezentacja, praca z tekstem

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z ćwiczeń: ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz zaliczenie kolokwium w formie ustnej polegającym na uzyskaniu minimum 5 punktów za udzielenie odpowiedzi na wylosowane 3 pytania z literatury omawianej na zajęciach. Maksymalnie za 1 pytanie można uzyskać 3 punkty. 
Zaliczenie wykładów: wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Egzamin w formie testu z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu. Minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 60% poprawnych odpowiedzi.
Ocena końcowa: ocena końcowa jest oceną wypadkową zaliczenia ćwiczeń i wykładów
 

Recommended reading

Siarkiewicz E., Przesłonięte obszary poradnictwa. Realia- iluzje- ambiwalencje, Zielona Góra 2010
Kukla D (red.)., Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka. Wybrane obszary, Warszawa 2009
Hajduk B., Hajduk E., O pomocy skutecznej i nieskutecznej, Zielona Góra 2008
Kargulowa A., Teoria i praktyka poradnictwa, Warszawa 2006,
Kargulowa A., (red.) Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Warszawa 2009
Zielińska-Pękał D., Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, Zielona Góra 2009
 

Further reading

Zierkiewicz E., Drabik-Podgórna V., Poradnictwo w kulturze indywidualizmu, 2010

Każdorazowo zalecana przez prowadzącego

Notes


Modified by dr Marcin Szumigraj (last modification: 24-04-2019 15:45)