SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wsparcie społeczne |
Kod przedmiotu | 14.5-WP-PSP- WS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Dostarczenie podstawowej wiedzy z zakresu wsparcia formalnego i nieformalnego i znaczenia jego poczucia dla prawidłowego funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych.
Wiedza z zakresu poradnictwa
Wykłady:
Sposoby definiowanie wsparcia społecznego, rodzaje wsparcia społecznego); Interwencja kryzysowa jako przykład wsparcia społecznego; Poradnictwo jako przykład wsparcia społecznego; Opieka i pomoc jako wsparcie (różnice pomiędzy opieką a pomocą); Nieadekwatność wsparcia społecznego; Internetowe grupy wsparcia społecznego
Ćwiczenia:
Identyfikowanie rodzajów wsparcia społecznego w różnych działaniach społecznych (oraz w przekazach medialnych); Poszukiwanie zasobów w trakcie udzielania wsparcia; Instytucje wsparcia społecznego
wykład konwencjonalny, wykład problemowy, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym,
metoda przypadków, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda
problemowa, burza mózgów
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
wykłady: test (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)
ćwiczenia: zadanie problemowe do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – prezentacja treści wraz z zaangażowaniem grupy do pracy; ocena bardzo dobra – prezentacja treści na odpowiednim przykładzie i zaangażowaniem grupy do pracy)
Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.
Hajduk B., Hajduk E., (2006), O rodzajach pomocy, Kraków.
Hetherington A., (2004), Wsparcie psychologiczne w służbach ratowniczych, Gdańsk.
Kaniasty K., (2001), Dynamika wsparcia społecznego w kontekście stresu społeczności, [w:] Psychologia społeczna w zastosowaniach, (red.) K. Lachowicz-Tabaczek, Wrocław.
Sęk H., Cieślak R., (red.), (2004), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa.
Sutton C., (2004), Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk.
J.Greenstone, S.Leviton, Interwencja kryzysowa, Sopot 2004
E.Kennedy, S.Charles, Jak pomagać dobrą radą. Poradnik. Kraków 2010,
A.Giedrojć, Internetowe (anty)poradnictwo dla anorektyczek [w:] Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, pod red. D.Zielińskaiej-Pękał, Zielona Góra 2009
Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 06-05-2019 10:35)