SylabUZ
Course name | Freehand drawing I |
Course ID | rysunek_pNadGenM73OR |
Faculty | Faculty of Civil Engineering, Architecture and Environmental Engineering |
Field of study | Architecture |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Engineer's degree in Architecture |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 45 | 3 | - | - | Credit with grade |
1. Celem w zakresie wiedzy jest: zapoznanie studenta z różnymi rodzajami rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
2. Celem w zakresie umiejętności jest: nauczenie studenta posługiwania się różnymi rodzajami rysunku, w zależności od sytuacji np. linearny szkic koncepcyjny, czy pokazanie detalu przy pomocy światłocienia.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest: umiejętność zaprezentowania i przekonania do własnej interpretacji kompozycji ustawionej w pracowni oraz architektury rysowanej w plenerze, a także wyrobienie potrzeby zarówno dyskusji, jak i sztuki swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat prac swoich kolegów.
Nieformalne:
Umiejętność prawidłowej interpretacji zadania z uwzględnieniem przestrzeni, proporcji, wzajemnych relacji form w obserwowanym zjawisku, a także różnic w natężeniu światła. Znajomość rysunków oraz szkiców wybitnych malarzy i architektów.
Program laboratorium:
1. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form /pracownia/ dokonać własnej interpretacji tej kompozycji za pomocą monochromatycznego kolażu, uwzględniając przestrzeń, proporcje oraz różnice w natężeniu światła i cienia. Następnie, na podstawie tego samego układu, wykonać rysunek studyjny, biorąc pod uwagę różnice wynikające ze zmiany narzędzia plastycznej interpretacji.
2. Znaleźć w plenerze obiekty architektury zabytkowej oraz współczesnej, a także wnętrza i wykonać serię szkiców. Następnie dokonać interpretacji wybranego szkicu na dużym formacie przy pomocy światłocienia (rysunek studyjny).
3. Na podstawie martwej natury /pracownia/ dokonać własnej interpretacji tej kompozycji, dodając z wyobraźni elementy podkreślające lub łagodzące konstrukcyjny charakter danego układu.
4. Wyszukać w plenerze ciekawe obiekty architektoniczne i wykonać serię szkiców akcentujących charakter tych budowli oraz kontekst, w którym się znajdują (pejzaż otwarty, otoczenie miejskie)
Metody podające: zaprezentowanie szkiców i rysunków wybitnych twórców /pracownia/.
Metody poszukujące: studium martwej natury ustawionej w pracowni, szkice w plenerze.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Laboratorium:
Student zapoznał się z różnymi rodzajami rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
Na podstawie zaproponowanego układu różnych form /pracownia/ dokonał własnej interpretacji tej kompozycji za pomocą monochromatycznego kolażu, uwzględniając przestrzeń, proporcje oraz różnice w natężeniu światła i cienia. Następnie, na podstawie tego samego układu, wykonał rysunek studyjny, biorąc pod uwagę różnice wynikające ze zmiany narzędzia plastycznej interpretacji.
Znalazł w plenerze obiekty architektury zabytkowej oraz współczesnej, a także wnętrza i wykonał serię szkiców. Następnie dokonał interpretacji wybranego szkicu na dużym formacie przy pomocy światłocienia (rysunek studyjny).
Na podstawie martwej natury /pracownia/ dokonał własnej interpretacji tej kompozycji, dodając z wyobraźni elementy podkreślające lub łagodzące konstrukcyjny charakter danego układu.
Wyszukał w plenerze ciekawe obiekty architektoniczne i wykonał serię szkiców akcentujących charakter tych budowli oraz kontekst, w którym się znajdują (pejzaż otwarty, otoczenie miejskie)
Potrafił również zaprezentować i przekonać do własnej interpretacji martwej natury ustawionej w pracowni, oraz architektury rysowanej w plenerze, a także chętnie dyskutował i dzielił się wrażeniami na temat prac swoich kolegów.
1. Arnheim R. „Sztuka i percepcja wzrokowa” – Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1978
2. Natusiewicz R. „Rysunek Architekta” – Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992
3. Pignatti T. „Historia rysunku” – wyd. Arkady, Warszawa 2006
4. Teissig K. „Techniki rysunku” – Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982
1. Arnheim R. „Myślenie wzrokowe” wyd. Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2013
2. Jeziorkowski A. „Nie tylko o rysunku” – Politechnika Poznańska, Poznań 1998
3. Strzemiński Wł. „Teoria widzenia” – Wydawnictwo Literackie, Kraków 1969
4. Zwolińska K., Malicki Z. „Mały słownik terminów plastycznych” Wiedza Powszechna, Warszawa 1975
"ARTEON" - magazyn o sztuce współczesnej, miesięcznik
"ARTLUK" - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
„CZAS KULTURY” - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
"Culture.pl" - portal poświęcony polskiej kulturze
Modified by dr Małgorzata Czerniawska (last modification: 27-04-2019 09:27)