SylabUZ
Course name | Badania społeczne w teorii i praktyce |
Course ID | 14.0-WP-PSD-BS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Social work |
Education profile | practical |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 5 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Wykształcenie u studentów wzorców myślenia pozwalających dokonać obiektywnej i mierzalnej oceny merytorycznej wartości koncepcji, idei, projektu naukowego.
Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami pracy naukowej i metodologii nauk społecznych. Wykształcenie umiejętności samodzielnego przeprowadzenia empirycznych badań społecznych, umiejętności prowadzenia krytycznej interpretacji publikowanych wyników badań społecznych oraz umiejętności współpracy z ekspertami w dziedzinie badań społecznych.
Studenci posiadają elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań społecznych. Potrafią formułować wnioski, opracowywać i prezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań, dokonywać syntezy dotychczasowej wiedzy, posiadają umiejętność pracy w zespole zachowują otwartość na nową wiedzę.
Wykłady
- Metodologiczne podstawy współczesnych nauk społecznych. Metodologia a funkcje badań społecznych jako dyscyplina naukowa. Znaczenie metodologii w ewaluacji zmian w naukach pedagogicznych i społecznych.
- Geneza i rozwój wybranych koncepcji badań zjawisk społecznych.
- Paradygmat jako regulator procesów społecznych.
- Specyfika badań ilościowych i jakościowych w opisywaniu rzeczywistości społecznej.
- Prawa nauki ( rodzaje, weryfikacja, falsyfikacja).
- Pozytywistyczna i humanistyczna wizja badań naukowych.
- Postmodernistyczna wizja badań naukowych.
Ćwiczenia
- Pojęcie i klasyfikacja metod, technik i narzędzi badawczych.
- Struktura badań społecznych i pedagogicznych (przedmiot badań, formułowanie problemów badawczych, hipotez, ustalanie zmiennych i wskaźników).
- Dobór metod, technik i narzędzi badawczych - badania jakościowe i ilościowe.
- Analiza danych – procedury wnioskowania statystycznego.
- Przygotowanie projektu badawczego.
Wykłady:
- wykład problemowy
Ćwiczenia:
- analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, dyskusja, konsultacje projektów badawczych, prezentacja opracowanych projektów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady:
- egzamin pisemny
Ćwiczenia:
- aktywność na zajęciach, przygotowanie projektu badawczego.
Ocena z przedmiotu:
E/ZO.
- Babbie E. Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
- Babbie E. Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.
- Brzeziński J.M. (red), Metodologia badań społecznych, Poznań 2011.
- Maszke W. Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008.
- Pilch T. Bauman T. Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.
- Łobocki M. Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009.
- Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
- Nowak S. Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985.
- Konecki K. Studia z metodologii badań jakościowych.Teoria ugruntowana, Warszawa 2000.
- Kaczmarek M., Olejnik I., Springer A. Badania jakościowe: metody i zastosowania, Warszawa 2016.
Modified by dr hab. Ewa Narkiewicz-Niedbalec, prof. UZ (last modification: 24-04-2019 10:11)