SylabUZ

Generate PDF for this page

Badania społeczne w teorii i praktyce - course description

General information
Course name Badania społeczne w teorii i praktyce
Course ID 14.0-WP-PSD-BS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social work
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Narkiewicz-Niedbalec, prof. UZ
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Wykształcenie u studentów wzorców myślenia pozwalających dokonać obiektywnej i mierzalnej oceny merytorycznej wartości koncepcji, idei, projektu naukowego.

Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami pracy naukowej i metodologii nauk społecznych. Wykształcenie umiejętności samodzielnego przeprowadzenia empirycznych badań społecznych, umiejętności prowadzenia krytycznej interpretacji publikowanych wyników badań społecznych oraz umiejętności współpracy z ekspertami w dziedzinie badań społecznych.

Prerequisites

Studenci posiadają elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań społecznych. Potrafią formułować wnioski, opracowywać i prezentować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych badań, dokonywać syntezy dotychczasowej wiedzy, posiadają umiejętność pracy w zespole zachowują otwartość na nową wiedzę.

Scope

Wykłady

 - Metodologiczne podstawy współczesnych nauk społecznych. Metodologia a funkcje badań społecznych jako dyscyplina naukowa. Znaczenie metodologii w ewaluacji zmian w naukach pedagogicznych i społecznych.

- Geneza i rozwój wybranych koncepcji badań zjawisk społecznych.

- Paradygmat jako regulator procesów społecznych.

- Specyfika badań ilościowych i jakościowych w opisywaniu rzeczywistości społecznej.

- Prawa nauki ( rodzaje, weryfikacja, falsyfikacja).

- Pozytywistyczna i humanistyczna wizja badań naukowych.

- Postmodernistyczna wizja badań naukowych.

Ćwiczenia

- Pojęcie i klasyfikacja metod, technik i narzędzi badawczych.

- Struktura badań społecznych i pedagogicznych (przedmiot badań, formułowanie problemów badawczych, hipotez, ustalanie zmiennych i wskaźników).

- Dobór metod, technik i narzędzi badawczych - badania jakościowe i ilościowe.

- Analiza danych – procedury wnioskowania statystycznego.

- Przygotowanie projektu badawczego.

Teaching methods

Wykłady:

- wykład problemowy

Ćwiczenia:

- analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, dyskusja, konsultacje projektów badawczych, prezentacja opracowanych projektów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

- egzamin pisemny

Ćwiczenia:

- aktywność na zajęciach, przygotowanie projektu badawczego.

Ocena z przedmiotu:

E/ZO.

Recommended reading

- Babbie E. Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.

- Babbie E. Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.

- Brzeziński J.M. (red), Metodologia badań społecznych, Poznań 2011.

- Maszke W. Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008.

- Pilch T. Bauman T. Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.

- Łobocki M. Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009.

 

Further reading

- Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

- Nowak S. Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985.

- Konecki K. Studia z metodologii badań jakościowych.Teoria ugruntowana, Warszawa 2000.

- Kaczmarek M., Olejnik I., Springer A. Badania jakościowe: metody i zastosowania, Warszawa 2016.

Notes


Modified by dr hab. Ewa Narkiewicz-Niedbalec, prof. UZ (last modification: 24-04-2019 10:11)