SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia emocji i motywacji |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PEiM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zrozumienie różnych mechanizmów indukowania procesów emocjonalnych, odróżnianie emocji podstawowych, pierwotnych, wtórnych, złożonych, rozróżnienie pomiędzy emocjami, uczuciami a afektami. Student poznaje różnice indywidualne w zakresie wzbudzania i doświadczania emocji oraz związku procesów emocjonalnych z zachowaniem a także przyczyny powstawania różnic indywidualnych w tym zakresie. Przedstawione zostają związki pomiędzy emocjami, procesami poznawczymi, procesami neurologicznymi, temperamentem, motywacją a zachowaniami. Omówione zostają podstawowe zagadnienia związane z zaburzeniami emocjonalnymi.
Student zdobywa wiedzę dotyczącą mechanizmów powstawania procesów motywacyjnych. Rozróżnianie motywów biologicznych i motywów społecznych oraz ich wpływu na funkcjonowanie człowieka.
Wymogiem przystąpienia do kursu jest opanowanie wiedzy z zakresu procesów poznawczych, współczesnej myśli psychologicznej oraz biologicznych mechanizmów zachowania.
Mechanizmy wzbudzania emocji - aspekt psychologiczny i biologiczny. Integracja obu podejść - systemy: neuronalny, sensomotoryczny, motywacyjny i poznawczy. Emocje wzbudzane w sposób uświadamiany i nieuświadamiany przez podmiot.
Emocje podstawowe i pochodne. Problem powstawania emocji pochodnych. Różnice między poszczególnymi stanami afektywnymi: nastrój, emocje, afekt, uczucie. Rozwój emocjonalny.
Ekspresja emocji. Twarz i ciało w ekspresji emocji. Kulturowe aspekty ekspresji emocji. Wzajemne relacje emocji i zachowania.
Zagadnienie pierwotności emocji i poznania. Współzależność emocji i poznania. Automatyczna i podmiotowa regulacja emocji i nastroju.
Teorie emocji: wisceralna teoria emocji, teoria talamiczna, teorie aktywacyjne i teorie poznawcze.
Podstawowe podejścia do motywacji (etologiczne, psychodynamiczne, behawiorystyczne, poznawcze, humanistyczne, topologiczne).
Mechanizmy leżące u podstaw motywacji. Procesy afektywne, jako mechanizm motywacyjny.
Procesy poznawcze a mechanizmy motywacyjne.
Motywacja w przebiegu zachowania: uruchomienie zachowania, podtrzymanie aktywności, zaniechanie i zakończenie działania.
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna; motywacja biologiczna i motywy społeczne.
Perspektywa czasowa w procesach motywacyjnych. Motywacje symultaniczne i hierarchiczne.
Konflikty motywacyjne. Inni ludzie w procesach motywacyjnych
Wykład konwersatoryjny obejmuje 30 godzin lekcyjnych w trakcie jednego semestru. Wiedza z zakresu psychologii emocji i motywacji prezentowana jest w formie wykładu z wykorzystaniem technik multimedialnych (prezentacje multimedialne obejmujące wszystkie prezentowane zagadnienia). Ćwiczenia opierają się na pogadankach, symulacjach, studium przypadków, metodach ekspresyjnych, inscenizacjach i pracy w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Do zaliczenia wykładu wymagana jest zdanie egzaminu końcowego z progiem procentowym. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń opierać się będzie na ocenie aktywności na zajęciach i ocenach z cząstkowych kolokwiów przeprowadzanych w trakcie semestru. Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.
Łosiak W. Psychologia emocji. Warszawa 2007.
Oatley K., Jenkins J. M. . Zrozumieć emocje. Warszawa 2003.
Parkinson, B. i Colman, A. M. Emocje i motywacja. Poznań 1999.
Franken R.E. Psychologia motywacji. Gdańsk 2005.
Ekman P., Davidson R.J. Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk 1999.
Lewis M., Haviland-Jones J.M. Psychologia emocji. Gdańsk 2005.
Strelau J. Psychologia. Gdańsk 2000.
DeCatanzaro D.A. Motywacje i emocje. Poznań 1999.
Gasiul H. Teorie emocji i motywacji. Warszawa 2007.
Ekman P. Emocje ujawnione. Gliwice, 2012.
Zmodyfikowane przez dr Jerzy Herberger (ostatnia modyfikacja: 05-04-2019 22:55)