SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Procesy grupowe |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PGr |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychologia zdrowia seksualnego |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Rozszerzenie wiedzy na temat sposobów definiowania i procesów rozwoju grupy, mechanizmów psychologicznych i procesów zachodzących pomiędzy członkami grupy, jak również wytrenowanie umiejętności diagnozowania, interpretowania i wykorzystywania zjawisk grupowych w procesie terapeutycznym lub kreatywnym.
Wiedza z zakresu psychologii społecznej i psychologii osobowości.
Pojęcie grupowości.
· Relacja między jednostką a grupą.
· Elementarne procesy grupowe: napięcie między orientacją zadaniową a orientacją społeczno-emocjonalną. Stawanie się członkiem grupy i konsekwencje przyłączenia się do grupy.
· Procesy budowania grupy: rozwój grupowy. Etapy rozwoju grupy.
· Procesy "ruchu": tworzenie celów, ukierunkowanie grupy. Rozwój, rodzaje i funkcje norm grupowych.
· Procesy molarne: wpływ i naciski grupowe - proces socjalizacji w małej grupie.
· Procesy molarne: kontrola społeczna, kontrola nieformalna w małej grupie.
· Myślenie o grupach - kategoryzacja społeczna i stereotypy. My i oni. Kategoria obcego w grupie.
· Procesy "ruchu": komunikacja w małych grupach.
· Podejmowanie decyzji w grupie. Modele podejmowania decyzji.
· Produktywność grupy: myślenie grupowe, polaryzacja grupy.
· Wpływ mniejszości. Przywództwo mniejszości.
· Konflikty intragrupowe. Źródła, fazy konfliktu i strategie radzenia sobie z konfliktem.
Pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu jest zależne od aktywności na zajęciach i oceny z kolokwium - minimum 70% poprawnych odpowiedzi z kolokwium w formie testu.
Zmodyfikowane przez mgr Maria Żochowska (ostatnia modyfikacja: 26-04-2019 10:09)