Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychologia zdrowia seksualnego
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Dorota Niewiedział
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
30
2
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem każdego warsztatu psychologicznego jest praca uczestników nad własnymi doświadczeniami, pogłębienie wiedzy o sobie lub zdobycie nowej umiejętności, wspólna dyskusja nad dokonanymi odkryciami oraz uzyskanie informacji zwrotnej od grupy. Celem zajęć jest wprowadzenie uczestników w doświadczenie różnych typów warsztatów psychologicznych: autoanalitycznych (intrapersonalnych), interpersonalnych, systemowych itp.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotów: Komunikacja interpersonalna, Podstawy pracy grupowej, Psychologia osobowości, Psychopatologia
Zakres tematyczny
Część pierwsza: Warsztaty intra i interpersonalne:
Zajęcia integracyjne oraz wstęp do warsztatów intrapersonalnych, analiza Ja wewnętrznego (opowieść o Ja) i na zewnątrz (jak mnie widzą inni)
Budowanie wiedzy o własnych zjawiskach wewnętrznych (trening uważności, rozpoznawanie własnych stanów wewnętrznych, poszerzanie wrażliwości na różne modalności)
Subosobowości, ich odkrywanie i integracja. Metody: Voice Dialogue, Internal Family System
Analiza automatycznych myśli i przekonań
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej: kontrola i przyzwalanie na emocje
Między intra a interpersonalnością: własne stany ego. Warsztat analizy transakcyjnej.
Zaawansowany trening interpersonalny, część pierwsza: analiza masek społecznych
Zaawansowany trening interpersonalny, część druga: rozwijanie wrażliwości na własne i cudze potrzeby, umiejętność wyrażania oczekiwań
Część druga: Warsztaty psychologiczne skoncentrowane na konkretnych umiejętnościach:
Umiejętności poznawcze, cz. I Jak się uczyć.
Umiejętności poznawcze, cz. II Jak zapamiętywać skutecznie
Umiejętności statystyczne, cz. I. wykorzystanie analiz statystycznych do opracowania danych klinicznych
Umiejętności statystyczne, cz. II wykorzystanie analiz statystycznych do rozwiązywania problemów społecznych
Metody kształcenia
Dyskusja, pogadanka, demonstracja, metoda zajęć praktycznych, drama, rysunek, analiza stanów wewnętrznych, casy study
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena z warsztatu przygotowanego na potrzeby zajęć (80% oceny) oraz z aktywności podczas zajęć (20% oceny).
Literatura podstawowa
Rogers J., (2012), Coaching, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Rojewska J., (2000). Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Warszawa. Oficyna Wydawnicza UNUS, Warszawa
Literatura uzupełniająca
Berne, E. (2012). W co grają ludzie. PWN
Czerniawska, E., Ledzińska, M. (2007). Jak się uczyć? Bielsko-Biała: ParkEdukacja.
Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Zysk i S-ka
Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań (s. 65-180).
McKay Matthew, Davis Martha, Fanning Patrick (2007). Sztuka skutecznego Porozumiewania się. GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Stemplewska-Żakowicz, K. (2002). Koncepcje narracyjnej tożsamości. W: J. Trzebiński, (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP
Rowan, J. (1990). Subpersonalities: the people inside us. London: Routledge.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-07-2019 12:58)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.