Zajęcia z ekologii i ochrony środowiska mają zobrazować problematykę ochrony środowiska i jego zasobów w celu zapewnienia trwałości ich użytkowania, zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Kształcenie obejmuje zdobycie wiedzy z zakresu: ekologicznych, etycznych i ekonomicznych aspektów ochrony środowiska przyrodniczego. Celem przedmiotu jest wypracowanie umiejętności oceny stanu środowiska oraz właściwej interpretacji zagrożeń spowodowanych działalnością człowieka, z zamierzeniem prośrodowiskowego ukierunkowania przyszłej działalności zawodowej. Podczas zajęć jest omawiany wpływ emisji substancji szkodliwych na stan środowiska oraz metody zapobiegania skażeniom, szczególnie w aspekcie działalności zakładów przemysłu spożywczego.
Prerequisites
Student powinien dysponować wiedzą ogólną z zakresu chemii i geografii.
Scope
Ekologiczna koncepcja populacji – wybrane zagadnienia z zakresu ekologii populacji. Biotyczne i abiotyczne czynniki środowiskowe oraz ich ograniczające znaczenie. Struktura i funkcjonowanie ekosystemu. Miasto jako układ strukturalno-funkcjonalny, oparty na modelu ekosystemu.
Zjawisko synantropizacji, GMO w Polsce i na świecie.
Ekologiczne podstawy ochrony zdrowia w relacjach: środowisko – producent – konsument. Ekologia wyrobów – znakowanie produktów przyjaznych środowisku. Zdrowa żywność. Rolnictwo przyjazne środowisku.
Zanieczyszczenie środowiska a skażenie chemiczne żywności (charakterystyka wybranych zanieczyszczeń: metale ciężkie, dioksyny, PCB, WWA, azotany (V), azotany (III), pestycydy).
Zanieczyszczenia wód i ich ochrona, rekultywacja jezior. Unieszkodliwianie ścieków przemysłu rolno-spożywczego. Gospodarka wodno-ściekowa w zakładach przemysłu spożywczego.
Zanieczyszczenia i ochrona powietrza atmosferycznego (ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania przemysłu spożywczego na środowisko).
Degradacja i ochrona gruntów.
Podstawy gospodarki odpadami spożywczymi. Segregacja, recykling i utylizacja odpadów.
Działania podejmowane na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego w kontekście produkcji żywności.
Koncepcja zrównoważonego rozwoju – zrównoważone wykorzystanie surowców, materiałów, wody i energii. Odnawialne źródła energii.
Stan środowiska i globalizacja problemów ochrony środowiska. Międzynarodowe inicjatywy na rzecz ochrony przyrody i środowiska.
Teaching methods
Wykład z wykorzystaniem technik multimedialnych (wykład problemowy, konwersatoryjny, konwencjonalny),
metoda stolików eksperckich,
dyskusja seminaryjna (na podstawie przygotowanych wcześniej referatów),
projekt.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Na zaliczenie przedmiotu składają się:
zaliczenie kolokwiów cząstkowych,
zaliczenie projektu z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w wybranych branżach zakładów spożywczych,
zdanie przedmiotowego kolokwium końcowego obejmującego treści z wykładów i ćwiczeń.
Po zaliczeniu ćwiczeń student/ka może przystąpić do pisemnego kolokwium końcowego.
Oceną z przedmiotu jest średnia ocen z kolokwium końcowego oraz projektu.