SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kierowanie i dowodzenie w systemach bezpieczeństwa |
Kod przedmiotu | 14.1-WZ-BezD-KDSB |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Bezpieczeństwo narodowe |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Bezpieczeństwo publiczne |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z problematyką z zakresu istoty kierowania i dowodzenia w rodzajach służb i wojsk w systemach bezpieczeństwa narodowego oraz kształtowanie umiejętności praktycznych przygotowujących do wykorzystania wiedzy w pracy zawodowej. Student powinien znać elementy technicznego i informatycznego kierowania i dowodzenia w SZ RP, Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz Straży Granicznej wraz ich wzajemnymi powiązaniami.
Uzyskane zaliczenia na minimum ocenę dostateczną z przedmiotu Systemy Bezpieczeństwa Narodowego.
Wykład: władza, wymiary władzy, autorytet jako źródło władzy, istota kierowania, dowodzenia – terminologia i definicje, teoretyczne podstawy procesu podejmowania decyzji, zasady dowodzenia, cykle działań zorganizowanych w procesie dowodzenia, struktura systemów dowodzenia.
Laboratorium: kierowanie i kierownicy, funkcje kierowania, style kierowania i dowodzenia, procedury dowodzenia, techniczne środki dowodzenia, etapy procesu podejmowania decyzji, informatyczne wspomaganie procesów dowodzenia, proces decyzyjny w dowodzeniu, intuicja w procesie podejmowania decyzji, przywództwo.
Wykład konwencjonalny, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest: pozytywna ocena z kolokwium, aktywność studenta podczas laboratorium, przygotowanie krótkiej prezentacji na wybrany temat wskazany przez prowadzącego.
Na ocenę końcową z wykładu składają się następujące elementy:
1. Kolokwium (90%) – lista pytań z zakresu tematycznego wykładu zostaje studentom przesłana z miesięcznym wyprzedzeniem, pytania otwarte (K_W01, K_W02, K_W03); łączna suma punktów do zdobycia – 30. z progami punktowymi.
2. Aktywność na zajęciach (10%) – studenci zobowiązani są do aktywnego i systematycznego uczestnictwa na wykładach. Dodatkowe punkty mogą być uzyskane za udokumentowaną aktywność związaną z tematyką wykładu prowadzoną w ramach zajęć pozaobowiązkowych, np. projekty realizowane w kołach naukowych, dodatkowe indywidualne projekty, publikacje w czasopismach (K_U01, K_U02).
Warunkiem zaliczenia laboratorium jest: pozytywna ocena z kolokwium, aktywność studenta na zajęciach, przygotowanie krótkiej prezentacji na wybrany temat wskazany przez prowadzącego.
Na ocenę końcową z projektu składają się następujące elementy:
Z zakresu podanych pytań na kolokwium studenci udzielają odpowiedzi na 3 pytania wybrane przez prowadzącego. Łączna suma punktów do zdobycia – 30. Suma punktów uzyskanych z egzaminu decydować będzie o ocenie: bardzo dobry (28-30 pkt.), dobry plus (25-27 pkt.), dobry (22-24 pkt.), dostateczny plus (20-21pkt.), dostateczny (17-19 pkt.).
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: pozytywna ocena z laboratorium i wykładu. Miarą zaliczenia przedmiotu jest ocena końcowa, która jest wypadkową oceny z wykładu i laboratorium.
Prowadzący zajęcia korzysta także z materiałów własnych oraz źródeł internetowych.
Zmodyfikowane przez dr inż. Jarosław Siuda (ostatnia modyfikacja: 25-04-2019 11:48)