SylabUZ
Nazwa przedmiotu | PW1a - Modelowanie matematyczne |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-BTP-Model.mat-S18 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biotechnologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład/Zdalne | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy teoretycznej i praktycznej, w wyniku czego student powinien posiadać umiejętności wykorzystywania rachunku różniczkowego do opisu podstawowych pojęć fizycznych. Na zajęciach laboratoryjnych student ma możliwość zapoznania się z zastosowaniem równań różniczkowych do modelowania zjawisk biologicznych. Student poznaje podstawy matematyczne pozwalające na opisywanie i interpretowanie zjawisk biologicznych.
Znajomość kursu "Matematyka dla przyrodników".
Wykład: Fizyczny sens pochodnej. Podstawowe wzory rachunku całkowego i metody całkowania. Równania różniczkowe rzędu pierwszego. Równania różniczkowe o zmiennych rozdzielonych. Zagadnienia prowadzące do równań różniczkowych.
Laboratorium: Model wzrostu populacji jako zmiany liczebności w czasie. Wykładnicze prawo wzrostu. Równanie logistyczne. Rozwój populacji w modelu drapieżnik-ofiara, układ Lotki-Volterry. Modele przemian chemicznych i biochemicznych. Modelowanie odpowiedzi odpornościowej. Matematyczne modelowanie chorób nowotworowych. Interpretacja danych wynikających z zastosowania narzędzi informatycznych.
Wykład zdalny. Laboratorium – samodzielna praca przy komputerze. Dyskusje prowadzące do pogłębienia wiedzy i lepszego zrozumienia przerabianego materiału.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – pisemne kolokwium złożone z 5 zadań. Na pozytywną ocenę (dostateczny) należy prawidłowo rozwiązać przynajmniej 3 zadania (60%). Zaliczenie laboratorium jest oceniane na podstawie aktywności na zajęciach oraz przedstawienia w formie prezentacji referatu na zadany temat.
1. Foryś U., Matematyka w biologii, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, 2005.
2. Gewert M., Równania różniczkowe zwyczajne, Wyd. Gis. Wrocław, 1998.
3. Murray J.D., Wstęp do Biomatematyki, PWN, 2007.
4. Palczewski A., Równania różniczkowe zwyczajne, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, 1999.
5. Wrzosek D., Matematyka dla biologów, WUW 2008.
1. Holanicki P., Nahorski Z. i Żochowski A., Modelowanie procesów środowiska naturalnego, Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania, 2000.
2. Smith J.M., Matematyka w biologii, Wiedza Pow., 1974.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Andrzej Kasperski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2019 18:39)