Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza za zakresu pedagogiki, socjologii i psychologii.
Zakres tematyczny
Geneza myśli pedeutologicznej. Nauczyciel w warunkach zmian społecznych i edukacyjnych. Tożsamość zawodowa nauczycieli. Kompetencje zawodowe nauczyciela. Koncepcje kształcenia nauczycieli. Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli. Problem wypalenia zawodowego. Dylematy w zawodzie nauczyciela.
Metody kształcenia
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie ćwiczeń: warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji power point/posteru/sporządzenie portfolio (50%).
Ocena ostateczna z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Day C., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.
Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.
Korczyński S., Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej, Opole 1992.
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Warszawa-Radom 2007.
Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.
Speck O., Być nauczycielem: trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturalnych, Gdańsk 2005.
O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, red. E. Kobyłecka, , Poznań 2007.
Szempruch J., Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca
Chętkowski D., Nauczycielskie perypetie (o wojnie wszystkich ze wszystkimi), Gdańsk 2010.
Czerepaniak-Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń 1997.
Dróżka W., Generacja wielkiej zmiany: studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich, Kielce 2008.
Kabat M., Kreatywność w edukacji nauczycieli, Poznań 2013.
Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli: między anomią a autonomią, Gdańsk 2005.
Michalak J. M., Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczyciela: studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2003.
Nauczyciel w świecie współczesnym, red. B. Muchacka, M. Szymański, Kraków 2008.
Nauczyciel, tożsamość, rozwój, red. M. Szymański, Kraków 2007.
Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, red. D. Ekiert-Oldroyd, Katowice 2003.
Szempruch J., Nauczyciel w zmieniającej się szkole: funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów 2001.
W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela XXI wieku, red. E. Kozioł, E. Kobyłecka, Zielona Góra 2002.
Witkowski L., Edukacja i humanistyka: nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli, Warszawa 2000.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-11-2019 12:07)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.