SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika resocjalizacyjna |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-PEDR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie przez studentów problematyki pedagogiki resocjalizacyjnej, jej istoty, zasad, metod, twórców oraz placówek realizujących cele resocjalizacji. Nabycie przez studentów umiejętności rozpoznania problemów wymagających oddziaływań resocjalizacyjnych, projektowania i realizowania oddziaływań w pracy resocjalizacyjnej z dziećmi i młodzieżą oraz dorosłymi przejawiającymi różne rodzaje i stopnie niedostosowania społecznego.
Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje nabyte w ramach realizacji kursów z: pedagogiki, psychologii, socjologii, niedostosowania społecznego, diagnozy pedagogicznej, profilaktyki społecznej, metodyki opiekuńczo-wychowawczej i metodyki pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie.
Wykłady
Pedagogika resocjalizacyjna jako nauka: pojęcie, przedmiot zainteresowań, działy, cele, zadania, miejsce w systemie nauk; Norma i patologia w zachowaniu człowieka; Zjawiska patologii społecznej; Modele osobowości a przystosowanie i nieprzystosowanie społeczne; „Klient” w resocjalizacji; Koncepcje i modele resocjalizacji; Diagnoza w resocjalizacji; Strategie, zasady i fazy procesu resocjalizacji; Systemy resocjalizacji (penitencjarne) w Polsce i na Świecie.
Ćwiczenia
Podstawowe pojęcia pedagogiki resocjalizacyjnej (norma, dewiacja, patologia, niedostosowanie (nieprzystosowanie) społeczne, zagrożenie niedostosowaniem, zaburzenia w zachowaniu, zachowania ryzykowne, wykolejenie, przestępczość, wychowanie, wychowanie resocjalizujące, socjalizacja, aspołeczność, destrukcja, demoralizacja, profilaktyka, resocjalizacja; Przedstawiciele polskiej pedagogiki resocjalizacyjnej; Proces diagnostyczny w resocjalizacji – diagnoza przejawów niedostosowania społecznego, projektowanie oddziaływań; Metody twórczej resocjalizacji; Prawne podstawy resocjalizacji; Instytucje wychowania resocjalizacyjnego; Tworzenie klimatu placówki resocjalizującej.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, pokaz.
Ćwiczenia – pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metody ekspresyjne, metoda sytuacyjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Ocena z egzaminu w formie pisemnej pytania egzaminacyjne obejmują swoim zakresem treści realizowanego na wykładach materiału. Poprawność każdej odpowiedzi punktowana w skali od 0 do 2. Pozytywna ocena z egzaminu po uzyskaniu min. 51% punktów.
Ćwiczenia
Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych uzyskanych w czasie semestru w poszczególnych kryteriach: aktywny udział w dyskusji podczas zajęć, kolokwium, prezentacja metody twórczej resocjalizacji, przygotowanie i zrealizowanie zadania praktycznego: zajęć o charakterze profilaktyczno-resocjalizującym w grupie wychowanków.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów.
1. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007.
2. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2001.
3. Urban B., Stanik J., M., Resocjalizacja, Warszawa 2007.
4. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.
5. Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków 2014.
1. Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, Warszawa 1994.
2. Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.
3. Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa 2003.
Na studiach stacjonarnych zadanie praktyczne realizowane w terenie.
Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-11-2019 16:56)