SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria i praktyka poradnictwa zawodowego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria i praktyka poradnictwa zawodowego
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-TPPZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Student potrafi: zaprezentować współczesne stanowiska teoretyczne dotyczące kariery i procesu jej wspomagania; porównać i powiązać działania praktyczne w poradnictwie zawodowym z podstawami teoretycznymi; odnieść się krytycznie do celów i metod działania doradców zawodowych.

Wymagania wstępne

teoria i praktyka poradnictwa, psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, socjologia ogólna.

Zakres tematyczny

Wykłady

Aktualne podstawy prawne poradnictwa kariery w Polsce. Koncepcja trzech etapów interwencji w doradztwie i poradnictwie zawodowym. Teorie cechy i czynnika, psychoanaliza i jej wpływ na poradnictwo kariery. Koncepcja Edwarda Bordina, wpływy psychologii rozwojowej na poradnictwo kariery – koncepcja Donalda Supera, teorie kognitywne – orientacja dynamiczna w poradnictwie kariery – podejście oparte na dylematach, wykorzystanie teorii chaosu w karierze, teoria „przypadków” Johna Krumboltza, podejście narracyjne w poradnictwie kariery.

Ćwiczenia

Konstruowanie kariery Jeana Guicharda, orientacja holistyczna w poradnictwie kariery. Koncepcja „creating the work you love” Ricka Jarow, „akcja ja” Joanny Zugmann i Wernera Lanthalera. Koncepcje socjologiczne w poradnictwie kariery. Poradnictwo grupowe – metoda edukacyjna, kurs inspiracji. Wybrane praktyki działania doradcy zawodowego: techniki autodiagnostyczne, bilans kompetencji, indywidualny plan działania, rola informacji zawodowej. Formy funkcjonowania poradnictwa kariery w szkołach i placówkach pracy z dziećmi i młodzieżą

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – prezentacja, poznawanie środowiska, dyskusja grupowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz przygotowanie referatu na wybrany temat w formie prezentacji

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Egzamin w formie testu z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu. Minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 60% poprawnych odpowiedzi.

Ocena końcowa

Oceną końcową z przedmiotu będzie wypadkowa ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.
  2. Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Kraków 2005.
  3. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu: przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.
  4. Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Zielona Góra 2006.
  5. Herr E..L., Cramer S.H., Planowanie kariery zawodowej, Warszawa 2001.
  6. Szumigraj M., Poradnictwo kariery, Warszawa 2011

Literatura uzupełniająca

Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego dostępne na:  http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/publikacje

Literatura każdorazowo polecana przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 11-11-2019 08:11)