SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Elektrotechnika i mechatronika samochodowa |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-MiBM-KiEP-P-49_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Mechanika i budowa maszyn |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Laboratorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową i zasadą działania urządzeń elektotechnicznych i układów i mechatronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych.
Podstawy elektrotechniki i elektroniki. Budowa pojazdów. Teoria ruchu pojazdów. Podstawy konstrukcji maszyn. Podstawy informatyki.
Treść wykładów
Instalacje elektryczne w pojazdach. Źródła energii elektrycznej w pojazdach samochodowych. Układy rozruchowe i zapłonowe pojazdów. Układy oświetlenia pojazdu. Układy bezpieczeństwa i dodatkowego elektrycznego wyposażenia pojazdów samochodowych.Istota systemów mechatronicznych. Przetwarzanie sygnałów, sterowniki, algorytmy sterowania. Przetworniki sygnałów - sensory, elementy wykonawcze – silniki, siłowniki. Układy mechatroniczne w układzie napędowym, jezdnym, kierowniczym i hamulcowym pojazdu samochodowego. Układy mechatroniczne w systemach bezpieczeństwa czynnego pojazdów: układy ABS, EBS, BAS, ESP. Sterowanie silnikami z zapłonem iskrowym; Sterowanie silnikami z zapłonem samoczynnym –EDC. Algorytmy pracy urządzeń diagnostycznych. Sterowanie automatycznych skrzyń biegów.
Treść ćwiczeń laboratoryjnych
Badanie źródeł energii elektrycznej pojazdów. Badanie układu rozruchu. Badanie układu zapłonowego. Badanie układu oświetlenia pojazdu. Badanie przetworników wielkości fizycznych – przetworniki przemieszczeń, temperatury, ciśnienia. Badanie układów sterowania z silnikiem krokowym. Analiza budowy i badania elementów układu zasilania silników z zapłonem iskrowym i samoczynnym. Analiza budowy i kontrola działania układu przeciwblokującego ABS. Analiza budowy i zasady działania układów wspomagania w układzie kierowniczym: hydraulicznego, elektrycznego.
Wykład konwencjonalny. Ćwiczenia na stanowiskach laboratoryjnych. Samodzielna praca w ramach opracowania sprawozdań do ćwiczeń laboratoryjnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z egzaminu. Dopuszczenie do egzaminu warunkowane jest pozytywną oceną z kolokwium i ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie laboratorium na podstawie pozytywnych ocen ze sporządzonych sprawozdań i sprawdzianów.
Zmodyfikowane przez dr inż. Mirosław Żygadło (ostatnia modyfikacja: 29-04-2019 12:31)