SylabUZ

Generate PDF for this page

Innovative Methods for Organizing Engineering Activities - course description

General information
Course name Innovative Methods for Organizing Engineering Activities
Course ID 06.1-WM-MiBM-MTR-D-21_19
Faculty Faculty of Mechanical Engineering
Field of study Mechanical Engineering
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Edward Tertel
  • dr hab. inż. Piotr Kuryło, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami twórczego podejścia do rozwiązywania problemów inżynierskich. Przedstawienie metod efektywnego uczenia się oraz wykorzystywania zdobytej wiedzy w realizacji zadań inżynierskich

Prerequisites

Matematyka, Komputerowe Wspomaganie Obliczeń Inżynierskich , umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami informatycznymi

Scope

Wykład:

Działanie umysłu człowieka. Metody przyswajania wiedzy i umiejętności. Inteligencja -rodzaje, funkcje. Pozyskiwanie informacji, metody skutecznego uczenia się. Efektywne „magazynowanie” informacji. Proces twórczego myślenia jako droga do twórczego działania: myślenie równoległe, burza mózgów, synektyka, morfologia funkcjonalna. Różne podejścia w rozwiązywaniu problemów: mapy myśli, harmonogramy działań. Elementy inwentyki, inwentyka naturalna, stymulowana, analityczna. Podejścia do rozwiązywania problemów: ARIZ, TRIZ – elementy metody. Właściwe formułowanie zadań. Metody prowadzenia działań analitycznych, operacyjnych i syntetycznych. 

Laboratorium:

Analiza wybranego obiektu/układu technicznego – formułowanie zadania. Praca zespołowa nad zadaniem inżynierskim  z wykorzystaniem metod twórczego rozwiązywania problemów: burzy mózgów, analizy morfologicznej, synek tyki, algorytmu ARIZ. Analiza porównawcza metod i uzyskanych wyników.

Teaching methods

Wykłady z wykorzystaniem technik multimedialnych. Praca zespołowa nad zadaniami problemowymi z wykorzystaniem metod twórczego rozwiązywania problemów. Prezentacja rozwiązań, dyskusja nad uzyskanymi rozwiązaniami.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena z wykładu jest określana na podstawie końcowego kolokwium zaliczeniowego

Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest określana na podstawie: oceny realizacji ćwiczeń laboratoryjnych oraz sprawozdań/raportów/opracowań będących efektem wykonania przewidzianych do realizacji ćwiczeń.

Ocena końcowa na zaliczenie przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen za poszczególne formy zajęć.

Recommended reading

  1. Stecewicz M., „Inżynieria twórczego myślenia”, „Akia” Gdańsk 1999r.
  2. Andrzej Góralski, Twórcze rozwiązywanie zadań, PWN, Warszawa 1980r.
  3. Z. Martyniak, Wstęp do inwentyki –, wyd. AE Kraków – 1997r.

 

Further reading

  1. Edward de Bono, Z nowym myśleniem w nowe tysiąclecie, REBIS Poznań 2001r.
  2. Ujwary-Gil A., Inwentyka czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, WSB-NLU, Nowy Sącz 2004

Notes


Modified by dr inż. Edward Tertel (last modification: 29-04-2019 10:46)