SylabUZ

Generate PDF for this page

Vocal emission - course description

General information
Course name Vocal emission
Course ID 05.1-WP-ARTEP-EGŁOS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Arteterapia
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.

Prerequisites

Podstawy wiedzy o rozwoju człowieka.

Scope

Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego, budowanie autorytetu nauczyciela). Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji. Ciało jako zbiór rezonatorów ( rezonatory :głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu). Konteksty kształcenia emisyjnego (ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy). Sztuka mówienia, sztuka śpiewania (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji). Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych. Higiena głosu (najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania). Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu. Profilaktyka i rehabilitacja głosu.

Teaching methods

Metody ekspresyjne, asymilacja wiedzy.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, własnego opracowania ćwiczeń emisyjnych.

Recommended reading

  1. Kataryńczuk-Mania L., Świadomość nauczycieli w zakresie aktywności głosowej i higieny ]w] Edukacja artystyczna-nowe wyzwania, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra-Skarbona 2017.
  2. Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.
  3. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007.
  4. Pruszewwicz A., i in. , W sprawie kompleksowej oceny głosu - własna modyfikacja testu samooceny niesprawności głosu (Voice Handicap Index), "Otolaryngologia", 2004, 58, s.547-549.
  5. Przybysz-Piwko M., red. Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2005.
  6. Toczyska B., Łamańce z dedykacją, Gdańsk 1998.
  7. Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Warszawa 1980.
  8. Gawrońska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001.
  9. Grombel B. E. i in., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001.
  10. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.
  11. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.
  12. Śliwińska-kowalska M., Niebudek-Bogusz E., red., Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu: poradnik dla nauczycieli, Łódź 2009

Further reading

  1. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995.
  2. Kosewski Adam. oprac., , Emisja głosu, Ostróda 2008.
  3. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.
  4. Obrębowski A., red., Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008.
  5. Skoczewska Elżbieta, Emisja głosu, Praktyczny Pedagog, www.po.wsh-kielce.edu.pl
  6. Szeletyńscy Z., H., Prawidłowe mówienie, Warszawa 1975.
  7. Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, , Gdańsk 1997.
  8. Zdziarski K., Emisja i higiena głosu, Szczecin 2014.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 14-05-2020 08:00)