SylabUZ

Generate PDF for this page

Philosophical foundations of pedagogy with ethics - course description

General information
Course name Philosophical foundations of pedagogy with ethics
Course ID 05.0-WP-ARTEP-FPPE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Arteterapia
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu filozoficznych podstaw pedagogiki oraz z etyki. Uświadomienie powiązań teorii pedagogicznych z filozofią, aksjologią, i  antropologią. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy do analizy procesów edukacyjnych. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami etycznymi.

Prerequisites

Ogólna wiedza z filozofii.

Scope

Wykłady:

Wyjaśnienie podstawowych pojęć (metafizyka, byt, transcendentalia, dobro, uniwersalia).

Antropologia jako nauka o człowieczeństwie. Wybrane ujęcia osoby ludzkiej.

Arystotelesowski paradygmat w pedagogice europejskiej.

Etyka a moralność (normy moralne, normy etyczne)

Filozofia dialogu (M. Buber, E. Levinas, K. Barth).

Filozofia współczesna i jej reprezentanci.

Wybrane problemy etyczne początku XXI wieku.

Ćwiczenia:

Przedmiot i metody badań filozofii edukacji.

Wybrane koncepcje filozoficzne (idealizm Platona, realizm Arystotelesa, naturalizm J.J.Rousseau, pragmatyzm J.Deweya, perenializm J.Maritaina, egzystencjalizm K.Jaspersa i inne) i ich wpływ na wychowanie.

Przesłanki filozoficzne pedagogiki hermeneutycznej, pedagogiki fenomenologicznej, pedagogiki emancypacyjnej, pedagogiki krytycznej, pedagogiki kultury, pedagogiki personalistycznej, pedagogiki chrześcijańskiej.

Teaching methods

Wykłady: wykład problemowy z prezentacją multimedialną, dialog sokratejski.

Ćwiczenia: metody asymilacji wiedzy (praca z tekstem, dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, burza mózgów)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji power point/posteru/ sporządzenie portfolio (50% ogólnej oceny).

Aktywność studenta na zajęciach – opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja, rozwiązywanie problemów)

narzędzie weryfikacji: przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach:

  • Czy podmiot-osoba powinna mieć całkowitą swobodę działania według własnej woli?
  • Czym jest sprawiedliwość?
  • Jakie są granice tolerancji?
  • Co to jest szczęście?
  • Czy zawsze cel uświeca środki?

Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (5 pkt.), dobry (7,0 pkt.), dobry plus (9 pkt.), bardzo dobry (12 pkt.);

Prezentacja wybranego przez studenta problemu związanego z tematyką przedmiotu na zajęciach (metody kształcenia: pogadanka, prezentacja ustna lub mulimedialna)

Ocena uwzględnia:

  • stopień wyczerpania tematu wystąpienia/prezentacji,
  • opracowanie logicznej struktury wybranego problemu/zagadnienia,
  • dobór i zakres literatury wykorzystanej do prezentacji kolejnych wątków wybranego tematu,
  • stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji (dopuszczalne korzystanie z opracowanej struktury)

Skala ocen za prezentację ustną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.).

Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Egzamin pisemny (warunkiem zdania jest przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%).

Recommended reading

1.      Bajan M., Żurek S.J. (2011), Etyka nauczyciela, Lublin, TN KUL.

2.      Grzybek G. (2010), Etyka rozwoju a wychowanie, Rzeszów, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego.

3.      Gutek G.L. (2003), Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk, GWP.

4.      Łobocki M. (2002), Wychowanie moralne w zarysie, Kraków „Impuls”.

5.      Meirieu P. (2003), Moralne wybory nauczycieli, tłum. T. Grzegorczyk„ Warszawa, „Fraszka Edukacyjna".

6.      Szołtysek A. (2009), Filozofia wychowania moralnego, Kraków, „Impuls”.

7.      Vossenkuhl W. (2012), Możliwości dobra: etyka w 21 wieku, Kraków, Wyd. WAM.

Further reading

1.      Filek J. (2001), Filozofia jako etyka, Kraków, Wyd. „Znak”.

2.      Kobyłecka E. (2009), Nauczyciele i uczniowie gimnazjum wobec wyboru wartości. Między pewnością a zwątpieniem, Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

3.      Kunowski S. (2003), Wartości w procesie wychowania, Kraków, „Impuls”.

4.      Majcherek J.A., (2011), Etyka powinności, Warszawa, Difin.

5.      Niemirowski T. (2014), Zasady i normy wspierania rozwoju człowieka : etyka dla psychologów i pedagogów, Opole, Wyd. Naukowe Scriptorium.

6.      Olbrycht K. (2002), Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice, Wydawnictwo UŚ.

7.      Szudra-Barszcz A., Sztobryn S.(red.) (2012), Filozofia wychowania w praktyce pedagogicznej, Lublin, Wyd. KUL.

Notes


Modified by dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (last modification: 18-04-2019 23:03)