SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Promocja i ochrona zdrowia |
Kod przedmiotu | 13.1-WB-Biol2P-PrZd-S19 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Poznanie podstawowych zasad promowania zdrowego stylu życia.
Podstawowa wiedza z biologii i higieny.
Historia ochrony zdrowia. Promocja zdrowia, edukacja a profilaktyka. Biomedyczny model zdrowia i choroby. Holistyczna koncepcja zdrowia. Zachowania zdrowotne i ich uwarunkowania. Metody kształtowania zachowań zdrowotnych. Styl życia jako podstawowy czynnik wpływający na zdrowie człowieka. Siedliskowe podejście do zdrowia. Programy promocji zdrowia. Szkoła promująca zdrowie Szpital promujący zdrowie. Miasto przyjazne ludziom. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna w systemie opieki zdrowotnej. Modele edukacji zdrowia. Rola instytucji publicznych w promocji zdrowia. Główne problemy zdrowotne ludności w Polsce i na świecie. Problemy zdrowotne w różnych okresach ontogenezy człowieka. Żywienie a zdrowie - czynniki wpływające na sposób żywienia w różnych okresach życia. Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie człowieka. Promocja zdrowia w grupie ludzi pracujących, w populacji ludzi starszych, promocja zdrowia w UE. Promocja zdrowia psychicznego. Wybrane aspekty edukacji seksualnej (HIV, AIDS). Uzależnienia – alkoholizm, nikotynizm, narkomania.
Wykład, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Test końcowy- do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 60% pozytywnych odpowiedzi oraz przedstawienie konspektu edukacji zdrowotnej.
Andruszkiewicz A., Banaszkiewicz M, Promocja zdrowia Tom I, Czelej, Lublin 2008
Charońska E., Zarys wybranych problemów edukacji zdrowotnej, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa 1997.
Chruściel P,, Ciechanowicz W. Edukacja zdrowotna z elementami wychowania. PWZL 2018.
Cianciara D., Zarys współczesnej promocji zdrowia. PZWL, Warszawa 2010.
Karski J. B. (red.), Promocja zdrowia, COiEOZ, Warszawa 1999.
Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2008.
Charońska-Gula M., Zrozumieć promocje zdrowia. Przewodnik do zajęć, Makmed, Lublin 2010
Murawska-Ciałowicz E., Zawdzki M., Higiena Podręcznik dla studentów wydziałów kosmetologii, GWM, Wrocław 2011.
Molski M., Nowoczesna kosmetologia, PWN Warszawa, 2015
Ostrowska A., Styl życia a zdrowie. Z zagadnień promocji zdrowia. Wyd. IFIS PAN, Warszawa 1999.
Pike S., Forster D. (red.), Promocja zdrowia dla wszystkich, Wyd. Czelej, Lublin 1998.
Zmodyfikowane przez dr Renata Grochowalska (ostatnia modyfikacja: 19-05-2019 16:01)