SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztaty psychologiczne |
Kod przedmiotu | 05.0-WB-Biol2P-WarP-S19 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zadaniem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i wykształcenie umiejętności pracy z grupami dzieci w wieku szkolnym: prowadzenia warsztatów, kierowania grupą, inicjowania i podtrzymywania pozytywnych relacji wewnątrzgrupowych, konstruktywnej komunikacji, organizowania pracy w grupie, opanowanie technik pracy z grupą dzieci.
Brak
Podstawowa wiedza o dynamice małych grup społecznych: role grupowe, struktura grupy, normy grupowe, ewolucja grupy. Czym jest i jak przebiega proces grupowy.
Emocjonalne i poznawcze możliwości oraz ograniczenia dzieci w wieku szkolnym i wykorzystanie tej wiedzy w pracy warsztatowej.
Podstawowe techniki wpływu grupowego, kierowania procesem grupowym, oddziaływania na członków grupy. Techniki wpływu i manipulacji w grupie.
Możliwości i ograniczenia osoby pełniącej w grupie rolę autorytetu. Wpływ autorytetu, uwarunkowania posłuszeństwa wobec autorytetu, możliwości i niebezpieczeństwa wypływające z posiadania władzy formalnej w grupie.
Najważniejsze zjawiska w dynamice małych grup społecznych: facylitacja społeczna, próżniactwo społeczne, konformizm, myślenie grupowe, rozproszenie indywidualności, uległość i bunt, wpływ mniejszości na większość.
Werbalne (używanie strony biernej, czynnej, udzielanie informacji zwrotnych, konfrontacja itp.) i niewerbalne (gestykulacja, postawa ciała, dystanse personalne itp.) techniki oddziaływania na dzieci w wieku szkolnym. Sugestia i presupozycja.
Poznanie wiedzy teoretycznej, prezentacja Praca w grupach, trening, obserwacja, odgrywanie ról i analiza materiału filmowego stworzonego podczas zajęć treningowych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach. Zaliczenie przynajmniej połowy niezapowiadanych wejściówek przeprowadzanych na początku niektórych zajęć z tematów poruszanych na minionych zajęciach.
Doliński D. (2005). Techniki wpływu społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".
Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Walter G.S., Cookie W.S. (2000). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Argyle M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rice W., Yaconelli M. (1994). 400 gier i zabaw. Kraków: Wydawnictwo Misja Pokoleń.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Florkowski (ostatnia modyfikacja: 09-05-2019 23:08)