SylabUZ
Course name | Introduction to Composition and Arragement/Conducting |
Course ID | 03.2-WA-EASMD-PKA/D-S19 |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Music Education |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to Master of Arts degree |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
W odniesieniu do kompozycji i aranżacji:
W odniesieniu do dyrygowania:
Rozwijanie wiedzy nabytej na studiach I st. w zakresie prawidłowej postawy, budowy i zasad posługiwania się aparatem dyrygenckim, właściwości poprawnego posługiwania się jego poszczególnymi elementami, umiejętności zastosowana poznanych środków technicznych do przekazania treści wykonywanych utworów oraz prowadzenia różnorodnych grup wykonawczych. Doskonalenie samodzielności w opracowaniu przerabianego repertuaru, praca z zespołem wykonawczym oraz umiejętność radzenia sobie z tremą, wyrabianie koncentracji i samokontroli. Wyposażanie studenta w niezbędny zasób wiadomości i umiejętności praktycznych pozwalających na prowadzenie różnorodnych zespołów wokalnych i wokalno –instrumentalnych w przyszłej pracy zawodowej poprzez: rozwijanie zainteresowania muzyką wokalną i wokalno – instrumentalną i instrumentalną wyrabianie smaku muzycznego, wrażliwości estetycznej i poczucia piękna rozwijanie umiejętności technicznych i interpretacyjnych oraz samodzielności pracy nad utworem kształtowanie umiejętności opracowana wykonania utworu z zespołem wykonawczym
Przyjęcie na I rok magisterskich studiów uzupełniających i zaliczenie I semestru studiów.
W odniesieniu do kompozycji i aranżacji:
Tworzenie małych form (a, a1 lub a, b, a) w fakturze wokalnej lub instrumentalnej,
Tworzenie rozbudowanych form (np. abcba),
Tworzenie utworów charakterystycznych (np. taniec, marsz itp.) i ich cykli na instrument solo lub zespół instrumentalny.
W odniesieniu do dyrygowania:
Ukształtowanie aparatu dyrygenckiego poprzez realizację zagadnień z zakresu problematyki techniki manualnej i środków wyrazu artystycznego. Wykształcenie umiejętności doboru środków dyrygenckich adekwatnych do realizowanych w utworze elementów dzieła muzycznego takich jak: metrum, struktura rytmiczna, tempo, dynamika, artykulacja, agogika itp. Poznanie przez studenta metod pracy nad partyturą realizowanego utworu od czytania a vista po opanowanie go na pamięć i wykształcenie w nim umiejętności rozpoznania problemów technicznych i interpretacyjnych. Przekazanie zagadnień dotyczących umiejętności pracy z zespołem wykonawczym: a/. wokalnym b/. instrumentalnym c/. wokalno-instrumentalnym.
W odniesieniu do kompozycji i aranżacji:
Prezentacja przykładów opracowań i kompozycji, omawianie i korekta prac studentów.
W odniesieniu do dyrygowania:
Praca nad techniką dyrygencką i korektą aparatu manualnego podczas zajęć indywidualnych ze studentem z udziałem akompaniatorów. Dyskusja nad zagadnieniami związanymi z przerabianym materiałem, w szczególności nad interpretacją oraz doborem właściwych środków technicznych i środków artystycznego wyrazu dla jej realizacji. Analiza partytur, studiowanie literatury oraz krytyczne słuchanie nagrań omawianego repertuaru.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
W zakresie kompozycji i aranżacji:
W semestrze II – na podstawie wykonanych prac pisemnych (kompozycji i opracowań) lub/oraz publicznej prezentacji wybranych kompozycji.
W zakresie dyrygowania:
Przygotowanie zadanych utworów na pamięć i ich prezentacja z udziałem akompaniatorów podczas zaliczenia.
W odniesieniu do kompozycji i aranżacji:
1. J. Pawłowski: Podstawy instrumentacji, PWM Kraków, 1980; tom 1-2;
2. Z. Ciechan: Aranżacja;Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1970
3. K. Guzowski: Podstawowe zagadnienia instrumentacji, AM Gdańsk, 1986;
4. M. Drobner: Instrumentoznawstwo i akustyka, PWN Kraków,1973;
5. S .Moniuszko: Pieśni wybrane na chór 3-gł.i fortepian, PWM Kraków,1982.
6. M. Komorowska: Orkiestra dziecięca cz. I i II, WSiP Warszawa 1979
7. M. Rybnicki, Vademecum instrumentacji, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1987
W odniesieniu do dyrygowania:
E. Bury – „Podstawy techniki dyrygowania”
J. Zabłocki – „O technice dyrygowania”
L. Jaworski – „Podstawy techniki dyrygowania”
J. K. Lasocki – „Chór – poradnik dla dyrygentów”
J. Zabłocki – „O prowadzeniu chóru”
A. Szaliński – „Problemy wykonawcze współczesnej muzyki chóralnej”
A. Szaliński – „Muzykowanie zespołowe
J. Kolasiński – Zespoły instrumentalne”
T. Krystyniak – „Szkolne zespoły muzyczne”
A. Dyrdał – „Amatorski zespół smyczkowy”
S. Ledziński – „Orkiestra dęta”
J. Lenartowska, A. Nowak – Lenartowska – „Dziecięca orkiestra perkusyjna”
S. Krukowski – „Problemy wykonawcze muzyki dawnej”
W odniesieniu do kompozycji i aranżacji:
1. H. Mancini: Sounds & Scores; Northridge Music, USA, 1973
2. J. Hanslik: Instrumentarium szkolne, Uniwersytet Śląski, Katowice 1981
3. S. Adler: The Study of Orchestration, W.W. Norton and Company, New York, 1989
4. W. Olszewski, Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej, PWM, Kraków, 2010
5. K. Wiatr, Propedeutyka aranżacji muzyki rozrywkowej, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, 2009
6. A. Michalski, Wykłady z instrumentacji, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005
7. U. Kaiser, C. Gerlitz, Arrangieren und Instrumentieren, Barock bis Pop, Bärenreiter, Kassel, 2009
Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 24-06-2019 13:04)