SylabUZ

Generate PDF for this page

Specialist Music Literature - course description

General information
Course name Specialist Music Literature
Course ID 03.2-WA-EASMD-SLMuzII-S19
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to Master of Arts degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Andrzej Tuchowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zakres tej literatury muzycznej, która ukształtowała idiomatykę dyskursów muzyki filmowej w poszczególnych gatunkach filmu oraz w poszczególnych tradycjach narodowych. Ujęcie to zdaje się szczególnie ważne z punktu widzenia szeroko pojętej edukacji muzycznej ze względu na ogromna popularność filmu i muzyki filmowej wśród szerokich rzesz społeczeństwa. Daje to możność wykształcenia cennego instrumentu w działalności edukacyjnej: dojście do tzw muzyki poważnej poprzez skojarzenia z filmem.

Prerequisites

Przyjęcie na studia II stopnia i zaliczenie I roku studiów.

Scope

 

8. Cl Debussy – Popołudnie fauna, M.Ravel – Lever du Jour z baletu Dafnis i Chloe – narodziny idiomu muzyki natury oraz mitologii greckiej z naturą związanej

9. G. Puccini – Tosca akt I , O. Respighi, Pinie Rzymskie – wpływ na kształtowanie się włoskiej muz. filmowej oraz – w drugim przypadku – na Hollywoodzkie ujęcia filmów historyczno-kostiumowych na temat starożytnego Rzymu

10 R. Vaughan Williams – A London Symphony, G. Holst , The Planets, B. Britten, Sinfonia da Requiem – kształtowanie się idiomu angielskiej muzyki filmowej

11.M.Karłowicz, Odwieczne pieśni, Stanisław i Anna Oświecimowie, W. Kilar, Kościelec 1909 , Krzesany, Orawa, Exodus – wpływ na oblicze polskiej muzyki filmowej

12. D. Szostakowicz, VII Symfonia Leningradzka, S. Prokofiew, I Koncert fortepianowy, "Romeo i Julia" (fragmenty)  – wpływ na kino radzieckie i rosyjskie

13. R.Addinsell, Koncert Warszawski ( z filmu A dangerous Moonlight, 1941)

Teaching methods

Wykład połączony z prezentacjami fragmentów poszczególnych kompozycji

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Recommended reading

  1. J. Haraschin, Przewodnik koncertowy

  2. B. Muchenberg, Pogadanki o muzyce cz. 2

  3. Wielka Encyklopedia Muzyczna PWM

  4. Ponadto: literatura stosowna do każdego z zagadnień szczegółowych

 

Further reading

1. Jerzy Toeplitz, Historia sztuki filmowej, Warszawa 1969

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 25-06-2019 11:39)