SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Polszczyzna w praktyce |
Kod przedmiotu | 09.3-WK-MATP-PP-Ć-S15_pNadGenXH0H4 |
Wydział | Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii |
Kierunek | Matematyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zasadniczym celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z zasadami poprawności językowej we współczesnej polszczyźnie, wykształcenie umiejętności budowania poprawnych komunikatów językowych w mowie i piśmie oraz korzystania z poradnictwa językowego i słowników poprawnościowych, kształtowanie świadomości podnoszenia poziomu sprawności językowej i roli umiejętności językowych w sprawnej komunikacji.
Brak wymagań.
1. Kultura języka jako jeden z podstawowych składników kultury osobistej i narodowej.
2. Znaczenie kultury języka w komunikacji społecznej.
3. Zasady oceny normatywnej. Kryteria poprawności językowej, ich hierarchia i zakres stosowania.
4. Najczęstsze kłopoty z poprawnością językową współczesnego Polaka (wymowa, odmiana, budowanie wypowiedzi, neologizmy).
5. Kolokwializacja, demokratyzacja, konsumpcjonizm w języku.
6. Wpływy i wyrazy obce w języku polskim – jak sobie z nimi radzić?
7. Moda językowa – a współczesna kultura masowa.
8. Poradnictwo językowe w Polsce: ośrodki świadomej pracy nad kulturą współczesnej polszczyzny, podstawowe publikacje normatywne. Miejsce poradnictwa w mediach.
9. Słowniki a kultura. Słowniki współczesnego języka polskiego. Słowniki poprawnościowe i specjalistyczne.
Wykład konwersacyjny; analiza tekstów prasowych, internetowych, prac naukowych, wypowiedzi radiowych i telewizyjnych; dyskusja, realizacja zadań z wykorzystaniem edytora tekstu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział; przedstawienie projektów cząstkowych i projektu końcowego.
Przedmiot oferowany również w semestrze III.
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 19-06-2019 07:33)