SylabUZ

Generate PDF for this page

Of the Internet's symbolic being - course description

General information
Course name Of the Internet's symbolic being
Course ID 09.2-WH-UZP-LFI- s-S19
Faculty Inter-faculty courses offer
Field of study Inter-faculty courses offer
Education profile -
Level of studies
Semester winter term 2019/2020
Head faculty Faculty of Humanities
Course information
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit

Aim of the course

Zasadniczym celem wykładu jest pokazanie studentom, na czym mógłby polegać byt symboliczny Internetu czy – patrząc szerzej – nowych technologii. Drugim celem jest ukazanie nie zawsze odpowiednio „widzialnych” czy „słyszalnych” zagrożeń i pułapek, na jakie są narażeni użytkownicy nowych technologii/Internetu.

Prerequisites

Brak

Scope

Byt rzeczywisty a byt symboliczny. Byt rzeczywisty i symboliczny Internetu na tle bytu rzeczywistego i symbolicznego średniowiecznej książki. Mieszkanie w stylu hi-tech czyli o pewnej próbie odwzorowania cyberprzestrzeni. Internet (nowe technologie) jako temat/motyw w wybranych tekstach kultury (film, literatura). Internet (nowe technologie) – korzyści i zagrożenia.

Teaching methods

wykład konwersatoryjny, praca z tekstem (w tym audiowizualnym), dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 

warunkiem zaliczenia jest obecność na wykładach i udział w dyskusjach  

Recommended reading

 

M. Castells, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, przeł. T. Hornowski, Poznań 2003.

Derrick de Kerckhove, Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego, Warszawa 2001.

A. Dróżdż, Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009.

U. Eco, Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki, [w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku: antologia, red. M. Hopfinger. Warszawa 2002.

Liternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, Kraków 2002.

Liternet.PL, red. P. Marecki, Kraków 2003.

Od pióra do sieci. Zmienne media literatury, red. P. Michałowski, Szczecin 2015.

T. Ratajczak, O bycie symbolicznym Internetu (na tle bytu symbolicznego średniowiecznej książki), [w:] Wokół tekstów kultury: Literatura – Język – Teatr – Internet, red. nauk. M. Januszewicz, T. Ratajczak, Zielona Góra 2009, s. 399–408.

Wiek ekranów, red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002.

Wybór materiałów internetowych i filmowych. 

Further reading

wg bieżących potrzeb

Notes

ponieważ podczas zajęć będą miały miejsce prezentacje wybranych filmów, wskazane jest, aby wykłady były planowanie w cyklach czterogodzinnych (co dwa tygodnie); z uwagi na specyfikę zajęć wykład  powinien być zaplanowany w sali ze sprzętem audiowizulanym.


Modified by mgr Renata Kubiak (last modification: 29-04-2019 12:44)